Abstract: | Nowadays, when considering the democratic principles of Russian statehood, the problems of the legitimacy of the exercise of public authority come to the fore. Declaring people’s sovereignty and the principles of democracy, some difficulties arise in the implementation of constitutional provisions when public authorities exercise their powers. This article compares interrelated categories of «legitimacy», «sovereignty» and «demo-cracy». The author analyzes the notion «people» and provides the constitutional legal analysis of its content characteristic. He concludes that the concept «people» is multifaceted and can be viewed not only from sociological and political positions, but also from the legal one. At the same time, it is necessary to distinguish between the participation of the people in the implementation of public power at various levels: at the federal, regional and local. This, in its turn, allows to talk about the different constitutional and legal status of the holders of power – the citizens. Effective functioning of government bodies is possible not only in the case of their legal formation, but also, most importantly, in the case of their formation based on the will of the majority of citizens, which grants them the legitimacy. This article explores the constitutional foundations of the legitimacy of public authorities and concludes that their activities are in line with the political interests of the Russian citizens. The author has used a method of analysis and synthesis, formal-legal method and historical method of research. This article has analyzed peculiarities in forming bodies of public power in Russian Federation. The author considers the problem of electorate’s possibility to express its political will by institutes of straight (immediate) democracy. According to these matters, the author makes a conclusion of conformity of the Russian legislation to the conception of democratic society system. В настоящее время при рассмотрении демократических начал российской государственности на первый план выходят проблемы легитимности осуществления публичной власти. Провозглашая народный суверенитет и принципы народовластия, возникают определенного рода трудности в реализации конституционных положений при осуществлении органами публичной власти принадлежащих им полномочий. В статье сопоставляются между собой взаимосвязанные категории «легитимность», «суверенитет» и «народовластие». Анализируется понятие «народ», дается конституционно-правовой анализ его содержательной характеристики. Автор приходит к выводу, что понятие «народ» многоплановое и может рассматриваться не только с социологических и политологических позиций, но и с юридической. При этом следует различать участие народа в осуществлении публичной власти на различных уровнях: на федеральном, региональном и местном. Это, в свою очередь, позволяет говорить о различном конституционно-правовом статусе носителей власти – граждан. Эффективное функционирование органов власти возможно не только в случае их легального образования, но и, самое главное, образования их на основе воли большинства граждан, что придает им свойство легитимности. В статье исследуются конституционные основы легитимности органов государственной власти, делается вывод о соответствии осуществляемой ими деятельности политическим интересам российских граждан. Автор использовал метод анализа и синтеза, формально-юридический метод и исторический метод исследования. В статье анализируются особенности порядка формирования органов публичной власти в Российской Федерации. Автором рассматриваются возможности избирателей выражать свою политическую волю посредством институтов прямой (непосредственной) демократии. На основе чего делается вывод о соответствии российского законодательства представлениям демократического устройства общества. |