Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15288
Title: Utopian models in James Joyce’s "Ulysses" as a discursive transformation
Other Titles: Утопические модели в «Улиссе» Джеймса Джойса как дискурсивная трансформация
Утопические модели в «Улиссе» Джеймса Джойса как дискурсивная трансформация
Authors: Belozerova, N. N.
Белозёрова, Н. Н.
Keywords: archetypes
Leopold Bloom
Ulysses
James Joyce
metamorphoses
utopian models
метаморфизм
архетипы
утопические модели
Леопольд Блум
Улисс
Джеймс Джойс
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Belozerova, N. N. Utopian models in James Joyce’s "Ulysses" as a discursive transformation = Утопические модели в «Улиссе» Джеймса Джойса как дискурсивная трансформация / N. N. Belozerova // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2017. – Т. 3, № 3. – С. 58-67.
Abstract: The two passages from the 15th episode of «Ulysses» (Circe) are viewed as a parody of utopian models that started to be implemented in the beginning of the 20th century. Such utopian archetypes, as of space, catastrophe, chaos and a Saviour are attracted as a major focus of analysis. The context of Bloom’s utopian model is presented in the form of a play that runs in the mind of major characters that undergo endless metamorphoses. In these passages Leopold Bloom plays a ritual role of a sovereign, implementing an archetype of a Saviour, who, after being crowned, immediately starts transforming his kingdom, thus bringing into life the archetypes of catastrophe and turning the Chaos into the Order via force. For the prototypal basis of Bloom’s utopian model Joyce chose Biblical New Jerusalem that was rolled into one with real Dublin nominally travestied in the text into the new Bloomusalem. The means of discursive transformations include a dense intertextual cluster and the number of discourse oppositions, described by M. Foucault. All these discursive transformations are caused by converting of «the uttered» into «the visible», the process that Yu. Lotman thought to be reversed to the procedure of discourse production, and to be possible only when the sphere of the subconscious is transposed into the sphere the conscious.
В данной статье рассматриваются два отрывка из 15-го эпизода «Улисс» (Цирцея) как пародия на утопические модели, которые начали реализовываться в начале XX в. Такие утопические архетипы, как пространство, катастрофа, хаос и Спаситель, привлекаются как основной фокус анализа. Контекст утопической модели Блума представлен в виде игры, которая движется в сознании главных персонажей, претерпевая бесконечные метаморфозы. В этих отрывках Леопольд Блум играет ритуальную роль суверена, реализуя архетип Спасителя, который после коронования сразу начинает трансформировать свое царство, тем самым приводя в жизнь архетипы катастрофы и силой превращая Хаос в Порядок. Для прототипной основы утопической модели Блума Джойс выбрал Библейский Новый Иерусалим, объединив его с реальным Дублином, который в тексте номинально травестирован в Новый Блумусалим. Методы дискурсивного преобразования включают плотный интертекстуальный кластер и описанное М. Фуко количество дискурсивных оппозиций. Все эти дискурсивные преобразования вызваны превращением «произнесенного» в «видимое», процесс, обращенный (как считал Лотман) к созданию дискурса, и возможный только тогда, когда подсознательное переходит в сознательное.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15288
ISSN: 2500-0896
2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2017. – Т. 3, № 3
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
058_067.pdf885.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.