Abstract: | This article addresses the problem of improving speaking skills via applying meta-linguistic strategies among bachelor students in a higher educational environment, managed by a tutor. The research is conducted in the form of an experiment with reference to such notions as intercultural communicative competence, meta-linguistic skills, problem-based learning, and critical thinking. The aim of this study is to apply meta-linguistic strategies in the process of foreign language teaching and learning. Meta-linguistic approach relies on such methods as task-based learning, critical information perception, creative approach, and collaboration. Students are to implement their meta-linguistic knowledge and skills to improve their ability to communicate, to master monological and dialogical speech, discussion, presentation, and critical commentary skills. An overview of the data of the Council of Europe and research by contemporary scholars shows that outside the real intercultural environment students need to have not only the knowledge of a language itself, but also the knowledge about the language, social collaboration, and their own cognitive abilities. The strategies of analytical perception of linguistic, social, and cognitive information will help to overcome the existing difficulties in learning to speak and will be of interest to both students and teachers. The strategy for increasing the efficiency of speaking skills is based on the students’ understanding of the components of intercultural communicative competence and their meta-linguistic skills. As a result of the experiment, we come to the conclusion that practical application of meta-language and universal meta-methods allow us to expand the volume of processed, reproduced and produced information, move from basic thinking to higher order thinking skills, expand the ability to memorize information, and facilitate the transition from teaching to learning. Статья посвящена проблеме применения металингвистических стратегий в процессе обучения иностранному языку студентов – бакалавров лингвистики в управляемом коллективном образовательном пространстве высшего учебного заведения. Исследование проходит в формате эксперимента с обращением к таким понятиям, как межкультурная коммуникативная компетенция и металингвистические способности. Цель статьи – представить металингвистические стратегии как способ повышения уровня владения иностранным языком и формирования металингвистических компетенций. Цель достигается посредством таких инновационных приемов, как проблемное обучение, критическое восприятие информации, творческий подход и взаимодействие при реализации компонентов коммуникативной компетенции для интенсификации навыков эффективного общения, совершенствования навыка монологической, диалогической речи, дискуссии, презентации или критического комментария любого типа текста. Обзор данных Совета Европы и отечественных исследований, показывающих, что студентам, находящимся вне реальной межкультурной среды, необходимо обладать не только собственно лингвистическими, но и металингвистическими знаниями и умениями, чтобы повысить эффективность общения на иностранном языке. Предлагаемые стратегии металингвистического подхода к восприятию, обработке и представлению информации помогут преодолеть имеющиеся трудности при обучении говорению, сформировать металингвистические компетенции и будут интересны как студентам, так и преподавателям. Предлагаемая автором стратегия повышения эффективности обучения говорению основывается на осознании студентами своих языковых, мыслительных и социальных навыков и умений. В результате проведенного эксперимента мы пришли к выводам о том, что практическое применение метаязыка и универсальных (мета) методов позволило расширить объем обрабатываемой, репродуктивной и продуктивной информации, перейти с базового на высокий уровень мышления, расширить способности к запоминанию информации, наметить перспективу перехода от обучения под руководством учителя к самостоятельному обучению. |