Abstract: | This article highlights the historical experience of the «social archaeology» in the Russian literature of the 20th century and deals with the typological varieties of literary characters, bearing the stamp of this principle, the post-revolutionary heritage of A. Blok, who romanticized the image of the participant of the revolutionary events in Russia («the man-artist», the representative of the «barbaric mass»). A. Block associated the characterization of the revolutionary era with «culture» as a process both impulsive and natural. The article establishes the similarity of this character type with the romantic heroes of the post-revolutionary works by E. Zamyatin, V. Mayakovsky, and S. Yesenin among others. The article reveals the regularities of the transformation of the «cultural» character, who loses his or her heroic aura as historical events develop. The author argues that the attempts to return the former status of «cultural» character ends with the development of standard techniques, the purpose of which is to offer a contemporary role model and artistic «model of the enemy», an antipode designed to show the «cultural» character favorably. These «antipodes», have the only task to survive at any cost («survivors»): S. Rusanov in O. Forsh’s novel «Dressed in Stone», I. Maltsov in «The Death of Vazir-Mukhtar» by Yu. Tynyanov, and others acquire over time the status of an «objective witness of history». That includes the image of the layman in the works of M. Gorky (for example, «About the Grey», «Karamora», «Life of Klim Samgin») and the «lord of everything», or a tradesman in the works of Vladimir Mayakovsky («The Man», «About IT», «Bedbug», and «Bathhouse» among others). In the final part of the article, the author explains the idea of justification of the most gloomy hypotheses of the Soviet writers of the first half of the 20th century allowing the thought that carriers of historical truth, witnesses of history will be the «survivors», who did not just misunderstand what had happened to them and the country in the past, but who also perverted and humiliated the sense of history. Worthy successors of these heroes will be «witnesses of history» in the works of the second half of the 20th century: the narrator in the novel by B. Okudzhava «Breath of Freedom», Yuri Trifonov’s characters of P. Letunov in the novel «The old Man» and Glebov in «House on the Embankment», Ageev in V. Bykov’s novel «Quarry», and L. Odoevtsev in the novel by A. Bitov «Pushkin House» among others. В данной статье освещается исторический опыт «социальной археологии» в русской литературе XX в. и рассматриваются типологические разновидности литературных персонажей, несущих на себе печать этого принципа. Исследуется послереволюционное наследие А. Блока, романтизировавшего образ участника революционных событий в России («человека-артиста», представителя «варварской массы»). А. Блок связал характеристику героя революционной эпохи с «культурой» как процесса стихийного и природосообразного. В статье устанавливается сходство этого типа героя с романтическими героями постреволюционных произведений Е. Замятина, В. Маяковского, С. Есенина и др. В ходе исследования выявляются закономерности трансформации «культурного» героя, утрачивающего героический ореол по мере развития исторических событий. Утверждается, что попытки вернуть прежний статус «культурному» герою завершаются выработкой стандартных приемов, назначение которых – предложить современнику образец для подражания и художественную «модель врага», антипода, призванного выгодно оттенять «культурного» героя. Эти «антиподы», основной задачей которых было выжить любой ценой, уцелеть («уцелевшие»): С. Русанов в романе О. Форш «Одеты камнем», И. Мальцов в романе Ю. Тынянова «Смерть Вазир-Мухтара» и др. – со временем приобретают статус «объективного свидетеля истории», к числу которых относится и образ обывателя в произведениях М. Горького («О Сером», «Карамора», «Жизнь Клима Самгина» и др.), «повелитель всего», мещанин в произведениях В. Маяковского («Человек», «Про это», «Клоп», «Баня» и др.). В заключительной части статьи утверждается мысль об оправданности самых мрачных гипотез советских писателей первой половины XX в., допускавших мысль о том, что носителями исторической истины, свидетелями истории окажутся «выжившие», «уцелевшие», не просто не понимавшие, что с ними и со страной произошло в прошлом, но извращающие и опошляющие смысл истории. Достойными наследниками этих героев станут «свидетели истории» в произведениях второй половины XX в.: герой-повествователь в романе Б. Окуджавы «Глоток свободы», герои П. Летунов в романе «Старик», Глебов в «Доме на набережной» Ю. Трифонова, Агеев в романе В. Быкова «Карьер», Л. Одоевцев в романе А. Битова «Пушкинский дом» и др. |