Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/2617
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorOsmuk, L. A.en
dc.contributor.authorОсьмук, Л. А.ru
dc.date.accessioned2019-12-19T11:34:17Z-
dc.date.available2019-12-19T11:34:17Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationОсьмук, Людмила Алексеевна. Модернизация традиционных социокультурных практик в Сибири / Л. А. Осьмук // Siberian Socium (Сибирский социум). – 2018. – Т. 2, № 3. – С. 51-61.ru
dc.identifier.issn2500-0888online
dc.identifier.issn2411-7927print
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/2617-
dc.description.abstractThis article describes the trend of revival of traditional socio-cultural practices that previously existed in rural areas of Russian regions: rituals that accompany daily activities, ethnic, cultural and religious holidays, traditional crafts. The relevance of addressing such practices is associated with the need to find points of growth of rural areas. This process is quite complicated: on the one hand, socio-cultural practices fall into the field of social design, on the other – socio-cultural practices can have a religious format. More successful are submitted to social and cultural projects and revive them on the basis of practice in the European part of Russia, as to Siberia – the problem with the historical settlements and post-Soviet consciousness of the inhabitants of rural areas, as well as weak project activity prevents the development of these territories. The process is considered on the case of a specific case of the village Kolyvan of the Novosibirsk Region, where the implementation of the project on the development of socio-cultural practices with the involvement of local communities gave some results here, but faced a number of problems. The case was developed on the basis of focus groups and in-depth interviews with representatives of local communities. The study found, on the one hand, the motivation of residents to the development of traditional socio-cultural practices in the territory, on the other-the rejection of the innovative format proposed by the city group. It was found that public participation in Kolyvan is passive, which also does not contribute to the development of the territory. In fact, the question of how to overcome the contradiction between conservatism and passivity of the community and demanded project activity was raised. Now, individual projects can be successful and continue to exist only with the organization of constant support.en
dc.description.abstractВ статье описывается тенденция возрождения традиционных социокультурных практик, существовавших ранее на сельских территориях российских регионов: ритуалов, сопровождающих повседневную деятельность, этнических и культурно-религиозных праздников, традиционных ремесел. Актуальность обращения к таким практикам связана с необходимостью поиска точек роста сельских территорий. Данный процесс достаточно сложен: с одной стороны, социокультурные практики попадают в поле зрения социального проектирования, с другой – они могут иметь религиозный формат. Более успешными представляются социокультурные проекты и возрождаемые на их основе практики в европейской части России. В Сибири существует проблема с историческими поселениями и постсоветским сознанием жителей сельских территорий, а также слабой проектной деятельностью, которая мешает развитию этих территорий. Процесс рассматривается на примере конкретного кейса п. Колывань Новосибирской области. Реализация проекта по развитию социокультурных практик с вовлечением местных сообществ дала здесь некоторые результаты, но столкнулась с рядом проблем. Кейс был разработан на основании фокус-групп и глубокого интервью с представителями местных сообществ. Проведенное исследование обнаружило, с одной стороны, мотивацию жителей к развитию традиционных социокультурных практик на данной территории, с другой – неприятие предложенного городской группой инновационного формата. Было выявлено, что общественное участие в п. Колывань имеет пассивный характер, что также не способствует развитию территории. Фактически был поставлен вопрос о том, как преодолеть противоречие между консерватизмом и пассивностью сообщества и востребованной проектной активностью. В настоящий момент отдельные проекты могут быть успешными и продолжать существование только при организации постоянного сопровождения.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofSiberian Socium (Сибирский социум). – 2018. – Т. 2, №. 3en
dc.subjectSiberian Sociumen
dc.subjecttraditional craftsen
dc.subjectlocal communitiesen
dc.subjectmodernizationen
dc.subjectdevelopment of territoriesen
dc.subjectproject activitiesen
dc.subjectcultural and historical centresen
dc.subjectsocio-cultural Parken
dc.subjecttraditional socio-cultural practicesen
dc.subjectтрадиционные социокультурные практикиru
dc.subjectтрадиционные ремеслаru
dc.subjectместные сообществаru
dc.subjectмодернизацияru
dc.subjectразвитие территорийru
dc.subjectпроектная деятельностьru
dc.subjectкультурно-исторические центрыru
dc.subjectсоциокультурный паркru
dc.titleМодернизация традиционных социокультурных практик в Сибириru
dc.title.alternativeThe modernization of traditional socio-cultural practices in Siberiaen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage51-
local.description.lastpage61-
local.issue3-
local.volume2-
local.identifier.uuid4608400e-806b-4c9b-9139-12056bcaeee8-
local.identifier.handleru-tsu/111-
dc.identifier.doi10.21684/2587-8484-2018-2-3-51-61-
Appears in Collections:Сибирский социум (SIBERIAN SOCIUM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
051_061.pdf345.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.