Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/2715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPopkov, Yu. V.en
dc.contributor.authorTyugashev, E. A.en
dc.contributor.authorПопков, Ю. В.ru
dc.contributor.authorТюгашев, Е. А.ru
dc.date.accessioned2020-01-31T08:38:41Z-
dc.date.available2020-01-31T08:38:41Z-
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationПопков, Ю. В. Этнокультурный неотрадиционализм как ресурс формирования идентичности в современных социокультурных трансформациях / Ю. В. Попков, Е. А. Тюгашев // Siberian Socium (Сибирский социум) / главный редактор В. Г. Немировский; заместитель главного редактора Г. Ф. Шафранов-Куцев; ответственный редактор В. В. Мельник. – Тюмень, 2019. – Т. 3, № 3(9). – С. 53-64.ru
dc.identifier.issn2587-8484
dc.identifier.issn2587-6708
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/2715-
dc.description.abstractThis article aims to explain ethnocultural neo-traditionalism as a tool for the formation of ethnic and national identity and for identification of possible interconnection and synergy of these types of identity. The authors interpret ethno-cultural neo-traditionalism and identity problems as the global manifestation of ambiguous consequences of the contemporary socio-cultural transformations. They argue for treating it as a resource for the formation of ethnic and national identity, analyzing the problems and contradictions arising in this case. The potential possibilities of the proposed conceptual scheme are illustrated by two illustrative cases: Breton (Celtic people in France) and Selkup (Siberian people in Russia). In order to achieve this goal, besides the case study, the authors have used sociocultural approach in its authorial interpretation, which allows considering ethnocultural neo-traditionalism, first, as an inter-cultural phenomenon – the effect of interaction between different ethnocultures – and second, as an integrative policy that consolidates the potential of the ethnos in synchrony and diachrony. The analysis of Breton neo-traditionalism from the abovementioned positions allowed to reveal such features as participation in the Breton cultural movement of authentic bearers of tradition, its transmission to new generations through direct immersion in a living tradition, participation in the movement of families and its mass character, absence of borders between spectators and performers, accumulation of various modifications and local variations of cultures, enrichment of tradition with modern elements and experimentation, urban localization of holidays, formation of cultural industry, and organization of international cultural festivals, inclusive of various social and cultural practices. Such experience, presented in the Selkup cultural movement, forms and confirms a positive ethnic identity with the assistance of the state. Cultural expansion and international recognition of ethnocultural non-traditionalism practices remove the problem of local ethno-political ambitions and strengthen national identity as a prerequisite for the development of ethnic identity. Thus, the analysis shows the possibilities of cooperation, synergy of national and ethnic identities based on the implementation of the strategy of ethno-cultural non-traditionalism.en
dc.description.abstractЦель настоящей статьи состоит в обосновании этнокультурного неотрадиционализма в качестве инструмента формирования этнической и общенациональной идентичности, в выявлении возможностей взаимосвязи, синергии данных видов идентичности. В статье актуализация этнокультурного неотрадиционализма и проблемы идентичности интерпретируются как глобальное проявление неоднозначных последствий современных социокультурных трансформаций. Обосновывается идея рассмотрения феномена этнокультурного неотрадиционализма в качестве ресурса формирования этнической и общенациональной идентичности, анализируются возникающие при этом проблемы и противоречия. Потенциальные возможности предложенной концептуальной схемы иллюстрируются на примере двух показательных кейсов: бретонского (народа кельтского происхождения во Франции) и селькупского (сибирского народа в России). Для реализации цели исследования помимо кейс-метода используется социокультурный подход в его авторской интерпретации, позволяющей рассматривать этнокультурный неотрадиционализм, во-первых, как интеркультурное явление – эффект взаимодействия различных этнокультур, во-вторых, как интегративную политику, консолидирующую потенциал этноса в синхронии и диахронии. Анализ бретонского неотрадиционализма с обозначенных позиций позволил выявить такие его черты, как участие в бретонском культурном движении аутентичных носителей традиции, ее передача новым поколениям через непосредственное погружение в живую традицию, участие в движении семей и его массовый характер, отсутствие границ между зрителями и исполнителями, аккумуляция различных модификаций и локальных вариаций культур, обогащение традиции современными элементами и экспериментирование, городская локализация праздников, формирование культурной индустрии и проведение интернациональных многожанровых фестивалей, включающих различные социокультурные практики. Подобный опыт, представленный в селькупском культурном движении, формирует и утверждает позитивную этническую идентичность при содействии государства. Культурная экспансия и международное признание практик этнокультурного неотрадиционализма снимают проблему локальных этнополитических амбиций и укрепляют общенациональную идентичность как предпосылку развития этнической идентичности. Таким образом, проведенный анализ показывает возможности кооперации, синергии общенациональной и этнической идентичностей на основе реализации стратегии этнокультурного неотрадиционализма.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofSiberian Socium (Сибирский социум). – 2019. – Т. 3, №. 3(9)en
dc.subjectSiberian Sociumen
dc.subjectsocio-cultural transformationsen
dc.subjecttraditionen
dc.subjectethnocultural non-traditionalismen
dc.subjectidentityen
dc.subjectethnic identityen
dc.subjectnational identityen
dc.subjectnational policyen
dc.subjectсоциокультурные трансформацииru
dc.subjectтрадицияru
dc.subjectэтнокультурный неотрадиционализмru
dc.subjectидентичностьru
dc.subjectэтническая идентичностьru
dc.subjectобщенациональная идентичностьru
dc.subjectнациональная политикаru
dc.titleЭтнокультурный неотрадиционализм как ресурс формирования идентичности в современных социокультурных трансформацияхru
dc.title.alternativeEthno-cultural neo-traditionalism as a resource of identity formation in the contemporary social and cultural transformationsen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage53
local.description.lastpage64
local.issue3(9)
local.volume3
local.identifier.uuidZ6872FE5-JRNL-4738-804C-000000000060-
local.identifier.handleru-tsu/111-
dc.identifier.doi10.21684/2587-8484-2019-3-3-53-64
Appears in Collections:Сибирский социум (SIBERIAN SOCIUM)

Files in This Item:
File SizeFormat 
053_064.pdf435.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.