Abstract: | The author offers his review of “Anthropogenesis” by Henri Van Lier, a famous Belgian philosopher, cultural scientist, and anthropologist that was published posthumously in 2011. The merit of Henri Van Lier is that he, having employed the theory of variation and evolution, segmented the process of anthropogenesis on the basis of the transition of HOMO from horizontal to vertical lifestyle, which resulted in mathematization and semantization processes. The latter, according to Henri Van Lier, led to the emergence of language as a means of identifying and transmitting information. In his work, Henri Van Leer raised a number of questions on cultural genesis, which are still debatable, e. g., whether the language is just a human’s privilege, or has the “verticalization” led to a change in the information paradigm, or to what extend has the technological progress changed not only the structure of thinking but the structure of human brain. The major ideological focus of the book by Henri Van Lier is on the research dichotomy “creationism versus evolutionism”. In postulating his theory, Henri Van Lier relied on such categories as being, topology of space and time, and semiotics, having proposed his own classification of signs. With the help of the systematization of “time, space, sign, existence”, he characterized epochs, peoples, individuals, everything that he incorporates into the semantics of HOMO. His ideas of a technical and semiotic body and the development of human thought from metaphysics to anthropogenesis underlie the construction of the book. Nos très vagues connaissances de la pensée du philosophe Henri Van Lier dont nous avions entendu des interventions, il y a déjà longtemps, sur la chaîne radio de France-Culture, et dont nous avions rencontré le nom au hasard d’articles de philosophie, ne nous permettent pas de porter un jugement sur une œuvre qui nécessite pour être comprise en profondeur des compétences que nous ne possédons sans doute pas. Mais il est des pensées qui marquent, et, lors du colloque d’Albi-Moissac Médiations Sémiotiques, dirigé et organisé par Alessandro Zina professeur en Sciences du Langage à l’université Jean-Jaurès de Toulouse, nous avons écouté avec attention et étonnement la très brillante communication que fit l’ingénieur et ingénieux Marc Van Lier sur « Anthropogénie », l’important ouvrage écrit par son père Henri Van Lier. Cet ouvrage se situe dans un mouvement parallèle à celui très actuel d’une archéologie très dynamique au point qu’elle intervient de plus en plus sur l’écriture de l’histoire, voire d’une nouvelle histoire. Après avoir lu la presque totalité des 1029 pages de Anthropogénie qu’il est à peu près impossible de lire d’une façon linéaire, nous avons tenu à faire part de nos premières remarques de lecteur. Les lignes qui suivent sont inspirées évidemment par Van Lier père mais aussi par le dialogue qui s’est instauré depuis notre rencontre entre Marc Van Lier et nous-même. Автор предлагает обзор книги знаменитого бельгийского философа, культуролога и антрополога Анри ван Лира «Антропогенез», опубликованной посмертно в 2011 г. Заслуга Анри ван Лира заключается в том, что он на основе теории вариации и эволюции сегментирует процесс антропогенеза на основе перехода HOMO от горизонтального к вертикальному образу жизни, что повлекло за собою процессы математизации и семантизации. Последнее, согласно Анри ван Лиру, привело к появлению языка как средства означивания и передачи информации. Анри ван Лир в своем труде поставил многие вопросы культурогенеза, которые до сих пор являются дискуссионными, например: является ли язык только привилегией человека, привела ли «вертикализация» к смене информационной парадигмы, изменяет ли технический прогресс не только структуру мышления, но и структуру мозга человека. Основное внимание в труде Анри Ван Лира уделяется исследовательской дихотомии «креационизма» и «эволюционизма». При постулировании положений своей теории Анри ван Лир опирался на такие категории, как топологию пространства и времени и семиотику, в рамках которой он предложил собственную классификацию знаков. При помощи систематизации «время, пространство, знак, существование» он характеризует эпохи, народы, конкретных личностей – все, что он включает в семантику HOMO. Его идея технического и семиотического тела и развитие человеческой мысли от метафизики к антропогенезу лежит в основе построения книги. |