Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/3197
Title: Природа как «место памяти» в русской прозе о ГУЛАГе
Other Titles: Nature as a “Memory Place” in Russian Prose of the Gulag
Authors: Gerber, J.
Ertner, E. N.
Жербер, Ж.
Эртнер, Е. Н.
Keywords: V. Shalamov
S. Lebedev
“The Kolyma Tales”
“Oblivion”
camp prose
nature
landscape
“memory place”
topophilia
topophobia
В. Т. Шаламов
С. С. Лебедев
«Колымские рассказы»
«Предел забвения»
лагерная проза
природа
ландшафт
«место памяти»
топофилия
топофобия
Issue Date: 2018
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Жербер, Ж. Природа как «место памяти» в русской прозе о ГУЛАГе / Ж. Жербер, Е. Н. Эртнер // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2018. – Т. 4, № 4. – С. 120-133.
Abstract: This article considers the image of nature and the ways of its literary representation in the Russian prose dedicated to the Gulag. The object of the study is the “Kolyma Tales” (1967) by V. T. Shalamov which became classics, and the novel “Oblivion” (2010) by the famous writer S. S. Lebedev. Comparative analysis of these works allows updating the formulation of the problem of the camp prose traditions and innovations. The novel by Sergey Lebedev is a nominee of the “Big Book” and “National Bestseller” awards of 2010, it has been translated into ten languages of the world but so far has not been studied, which determines the novelty of the work. The results show that in these works, nature is revealed as a conflict and dual image, the space of “topophobia” and “topophilia”. Ambivalent features can be found in the images of various natural phenomena (Kolyma’s land, oppressed forest, permafrost, mountain, pine trees, stone, mushroom, grass, etc.). The ways of subjectivation and experience of nature, its functionality are revealed. It is shown how the biographical experience of writers of different generations is transformed into events of the collective historical memory of the Gulag.
В статье рассматривается образ природы и способы его художественной репрезентации в русской прозе о ГУЛАГе. Объектом исследования становятся «Колымские рассказы» (1967) В. Т. Шаламова, ставшие классикой, и роман «Предел забвения» (2010) известного молодого писателя С. С. Лебедева. Сравнительно-сопоставительный анализ избранных произведений позволяет актуализировать постановку проблемы традиций и новаторства лагерной прозы. Роман Сергея Лебедева – номинант премий «Большая книга» и «Национальный бестселлер» 2010 г., он переведен на десять языков мира, однако до сих пор практически не изучен, что во многом определяет новизну работы. В результате исследования доказано, что в рассматриваемых произведениях природа раскрывается как конфликтный и двойственный образ, пространство топофобии и топофилии. Амбивалентные черты обнаруживаются в образах различных природных феноменов (колымская земля, угнетенный лес, вечная мерзлота, гора, дерево, камень, гриб, трава и др.). Выявляются способы субъективации и переживания природы, ее функциональность. Показано, как биографический опыт писателей разных поколений трансформируется в события коллективной исторической памяти ГУЛАГа.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/3197
ISSN: 2500-0896
2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2018. – Т. 4, № 4
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
120_133.pdf394.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.