Abstract: | This article considers the image of nature and the ways of its literary representation in the Russian prose dedicated to the Gulag. The object of the study is the “Kolyma Tales” (1967) by V. T. Shalamov which became classics, and the novel “Oblivion” (2010) by the famous writer S. S. Lebedev. Comparative analysis of these works allows updating the formulation of the problem of the camp prose traditions and innovations. The novel by Sergey Lebedev is a nominee of the “Big Book” and “National Bestseller” awards of 2010, it has been translated into ten languages of the world but so far has not been studied, which determines the novelty of the work. The results show that in these works, nature is revealed as a conflict and dual image, the space of “topophobia” and “topophilia”. Ambivalent features can be found in the images of various natural phenomena (Kolyma’s land, oppressed forest, permafrost, mountain, pine trees, stone, mushroom, grass, etc.). The ways of subjectivation and experience of nature, its functionality are revealed. It is shown how the biographical experience of writers of different generations is transformed into events of the collective historical memory of the Gulag. В статье рассматривается образ природы и способы его художественной репрезентации в русской прозе о ГУЛАГе. Объектом исследования становятся «Колымские рассказы» (1967) В. Т. Шаламова, ставшие классикой, и роман «Предел забвения» (2010) известного молодого писателя С. С. Лебедева. Сравнительно-сопоставительный анализ избранных произведений позволяет актуализировать постановку проблемы традиций и новаторства лагерной прозы. Роман Сергея Лебедева – номинант премий «Большая книга» и «Национальный бестселлер» 2010 г., он переведен на десять языков мира, однако до сих пор практически не изучен, что во многом определяет новизну работы. В результате исследования доказано, что в рассматриваемых произведениях природа раскрывается как конфликтный и двойственный образ, пространство топофобии и топофилии. Амбивалентные черты обнаруживаются в образах различных природных феноменов (колымская земля, угнетенный лес, вечная мерзлота, гора, дерево, камень, гриб, трава и др.). Выявляются способы субъективации и переживания природы, ее функциональность. Показано, как биографический опыт писателей разных поколений трансформируется в события коллективной исторической памяти ГУЛАГа. |