Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/32590
Title: Аналогическое словообразование в современном русском языке
Other Titles: Analogical word formation in modern Russian
Authors: Вараксин, Л. А.
Varaksin, L. A.
Keywords: словообразование
типы деривации
аналогия в словообразовании
word formation
types of derivation
analogy in word formation
Issue Date: 2002
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Вараксин, Л. А. Аналогическое словообразование в современном русском языке / Л. А. Вараксин. — Текст : электронный // Филологический дискурс : Вестник филологического факультета ТюмГУ. — 2002. — Вып. 3: Филологические прогулки по современности. — С. 54–59.
Abstract: Новые слова могут создаваться по-разному. В одних случаях они производятся по моделям высокой продуктивности, например мечтатель, преподаватель, строитель, читатель и др. Это коррелятивный тип деривации. В других случаях производные слова образуются по дефиниционному типу. При этом дериват вбирает в себя значение мотивирующей конструкции, являющейся синтаксически организованной единицей. Так, топорник – это тот, чьим орудием труда является топор. Вне контекста значение слова не ясно.
New words can be created in different ways. In some cases, they are produced according to high productivity models, for example, a dreamer, a teacher, a builder, a reader, etc. This is a correlative type of derivation. In other cases, derived words are formed according to the definitional type. In this case, the derivative takes on the meaning of a motivating construct, which is a syntactically organized unit. So, an axeman is someone whose tool is an axe. Out of context, the meaning of the word is not clear.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/32590
ISBN: 5-88081-337-1
Source: Филологический дискурс. — 2002. — Вып. 3
Appears in Collections:Филологический дискурс

Files in This Item:
File SizeFormat 
FilDiskurs2002_3_54_59.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.