Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/33034
Title: Горожане и селяне: роль семьи в социализации студентов СПО
Other Titles: Townspeople and villagers: THe role of the family in the socialization of SSE students
Authors: Широкалова, Г. С.
Дулина, Н. В.
Пронина, Е. И.
Shirokalova, G. S.
Dulina, N. V.
Pronina, E. I.
Keywords: семьи
средние профессиональные учебные заведения
студенты
поколения
город
село
family
secondary specialized educational institutions
students
generations
city
village
Russia
Issue Date: 2023
Publisher: ТюмГУ-Press
Citation: Широкалова, Г. С. Горожане и селяне: роль семьи в социализации студентов СПО / Г. С. Широкалова, Н. В. Дулина, Е. И. Пронина. — Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. — 2023. — Т. 9, № 4 (36). — С. 6–21.
Abstract: Институт семьи в России претерпевает трансформации, но по сравнению с семьей западного общества остается достаточно традиционным социальным институтом. Согласно результатам социологических исследований, сохраняемые старшими поколениями нравственные ценности и моральные нормы ориентируют на выполнение репродуктивной, воспитательной, контролирующей, коммуникативной, рекреационной, эмоциональной функций в процессе социализации новых поколений, но их содержание корректируется и семьей, и внешними факторами. Цель работы – выявить специфику роли городских и сельских семей в социализации студентов средних специальных учебных заведений (СПО). В процессе исследования Российского общества социологов «Культурные традиции и связь поколений» (РОС 2022) были опрошены студенты СПО России, в основном обучающиеся на 1–3 курсах. По профилю обучения – учащиеся технических, социально-экономических, естественно-научных, гуманитарных и других специальностей. Опрос проводился методом онлайн-анкетирования с использованием Google-форм. Обработка результатов осуществлена программным комплексом «Vortex». Из всего массива выбраны студенты, чья первичная социализация проходила в больших городах/столице РФ (388 чел.), в деревнях/селах (365 чел.). Новизна исследования в том, что респонденты давали самооценку себе и оценку поколениям «отцов» и «дедов», что позволило выявить отражение динамики социальных изменений в семейном социуме. Авторы приводят эмпирические данные, доказывающие, что современные семьи студентов существенно отличаются от семей времен юности их родителей, а тем более семей прародителей. Молодые люди своеобразно используют опыт родных в своей повседневной жизни. Уходят в прошлое некоторые традиции и умения поколений, атрибуты быта, становясь все более эксклюзивными в новой реальности. Процесс трансформации семейных отношений объективен. Новейшие технологии, вызывающие появление новых видов занятости, изменение институтов образования и коммуникации, увеличение доли работающих в сфере услуг, поощрение миграции, взаимопроникновение культур – принципиально новые условия всех этапов социализации личности.
The institution of the family in Russia is undergoing transformation, but in comparison with the family of Western society it remains a fairly traditional social institution. According to the results of sociological research, the moral values and moral norms preserved by older generations are oriented toward the performance of reproductive, educational, controlling, communicative, recreational, emotional functions in the process of socialization of new generations, but their content is adjusted by both family and external factors. The purpose of the work is to identify the specifics of the role of urban and rural families in the socialization of students of secondary specialized educational institutions (SVE). In the course of the study of the Russian Society of Sociologists «Cultural traditions and connections of generations» in 2022, students of the secondary vocational education in Russia, mainly studying in 1st-3rd courses (technical, socio-economic, natural sciences, humanities and other specialties), were interviewed. The survey was conducted using an online questionnaire via Google forms. The results were processed by the «Vortex» software package. From the entire population, students whose primary socialization took place in large cities/the capital of the Russian Federation (388 people) and in countryside/villages (365 people), were selected. The novelty of the study is that the respondents gave self-esteem and assessment of the generation of «fathers» and «grandfathers», which made it possible to identify a reflection of the dynamics of social changes in family society. The authors provide empirical data proving that modern families of students differ significantly from the families of their parents’ youth, and even more so the families of their grandparents. Young people use the experience of their relatives in their daily lives in a peculiar way. Some traditions and skills of generations, attributes of everyday life are becoming a thing of the past, becoming more and more exclusive in the new reality. The process of transformation of family relations is objective. The latest technologies, causing the emergence of new types of employment, changes in educational and communication institutions, an increase in the share of workers in the service sector, encouragement of migration, and the interpenetration of cultures are fundamentally new conditions for all stages of individual socialization.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/33034
ISSN: 2411-7897
2500-3534
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. – 2023. – Т. 9, № 4 (36)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
socia_2023_4_6_21.pdf465.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.