Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35181
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPavlovskaya, O. V.en
dc.contributor.authorПавловская, О. В.ru
dc.date.accessioned2024-12-11T06:21:52Z-
dc.date.available2024-12-11T06:21:52Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationPavlovskaya, O. V. Classical and modem understanding of the term «ideal» / O. V. Pavlovskaya // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophy. — P. 116–121.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.issn2309-7051
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35181-
dc.description.abstractThe current use of the term «ideal» shows that a casual meaning of this word has been blurred. It has been moving closer to the notion of a target, a premier choice. In the traditional sense the ideal is treated as something difficult to achieve and rare. The author suggests that the ideal had those particular features in order to create a sacred fund of some cultural meanings. The practice of placement of ideals into remote transcendent areas is chronologically connected to a transfer from the mythological to religious view of the world. In contradiction to K. Jaspers, the author does not agree that this transfer appeared as a result of comprehension of self-impotence. On the contrary, perfection and generosity of life involve a necessity to preserve the most important cultural achievements in the form of remote ideals. Nevertheless, since the modem age the humanity has rejected to accumulate the ideal and to protect it from accidental historical cataclysms. In this sense the modem times can be described as the life with no ideals or an open project for the future.en
dc.description.abstractСовременное употребление термина «идеал» показывает размывание привычного смысла этого слова. Он сближается с понятием «цели», «оптимального выбора». В классическом значении «идеал» трактуется как нечто труднодостижимое и редкое. Автор предполагает, что идеал обладал такими характеристиками в целях создания неприкосновенного фонда культурных смыслов. Практика помещения идеалов в труднодоступную, трансцендентную область хронологически связывается с переходом от мифологического к религиозному мировоззрению. В отличие от К. Ясперса, автор считает, что этот переход возник не в результате осознания собственного бессилия. Наоборот, полнота и щедрость жизни влекут за собой необходимость консервации самых важных достижений культуры в отчужденных идеалах. Однако начиная с эпохи модерна человечество постепенно отказывается от накопления идеального и защиты его от случайных исторических катаклизмов. В этом смысле современность можно понимать как «жизнь без идеалов» и открытый проект будущего.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophyen
dc.subjectidealen
dc.subjectperfect imageen
dc.subjectsupreme goal of ambitionsen
dc.subjectinaccessibilityen
dc.subjectdesacralizationen
dc.subjectprotectabilityen
dc.subjectсовершенный образецru
dc.subjectвысшая цель стремленийru
dc.subjectидеалru
dc.subjectзащищенностьru
dc.subjectдесакрализацияru
dc.subjectнедостижимостьru
dc.titleClassical and modem understanding of the term «ideal»en
dc.title.alternativeКлассическое и современное понимание термина «идеал»ru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage116
local.description.lastpage121
local.issue10
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_10_116_121.pdf607.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.