Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35355
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKuchukova, D. A.en
dc.contributor.authorКучукова, Д. А.ru
dc.date.accessioned2024-12-17T04:36:17Z-
dc.date.available2024-12-17T04:36:17Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKuchukova, D. A. Zoomorphic images in the mythology of the northern Altai: the issue of ethnic and cultural contacts of Siberian peoples / D. A. Kuchukova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 2 : History. — P. 16–20.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35355-
dc.description.abstractThe present article dwells on the results of structural and typological analysis of certain structural and semantic folklore elements of the northern Altai. The subject of the study were images ofa dog, a bear and waterfowl. The studied motifs are not typical of southern Altai folklore, but can be traced back to the oral tradition of neighboring nations. The study of the folklore of the neighboring nations shows that similar ideas are present in Selkups, Khanty and Mansi traditions to a certain extent. Modem studies of historical anthropology and genetics show a link between the northern Altai people and the peoples of Samoyed origin. Similar works are carried out within folklore studies. The data presented indicates that in northern Altai epics, the motifs associated with the dog take a peripheral position, accounting for mythological implications. The image of the bear in the folklore of the northern Altai is rather ambiguous. It correlates to both the upper and the lower worlds. The bear stands for the creator in Selkup mythology, whereas in some myths of the northern Altai the bear is considered to be a creation of Kudaya (a god). In ritual actions, the bear is associated with the lower world. The analysis of waterfowl images creates the most vivid picture. In the folklore of many peoples of Siberia (including the northern Altai), birds were given the role of earth s creators. The study of the folklore of the northern Altai compared to Ural (Finno-Ugric) mythology allows us to distinguish invariant codes that, together with the ethnographic and anthropological data, can be attributed to the «Samoyed cluster».en
dc.description.abstractВ статье представлены результаты структурно-типологического анализа отдельных структурно-семантических элементов фольклора северных алтайцев. Предметом для изучения послужили образы собаки, медведя и водоплавающих птиц. Рассмотренные мотивы не типичны для фольклора южных алтайцев, однако прослеживаются в устном творчестве соседних народов. Изучение фольклора сопредельных народов показывает, что в определенной степени сходные представления присутствуют у селькупов, хантов и манси. Современные исследования исторической антропологии и генетики демонстрируют связь между северными алтайцами и народами самодийского происхождения. Работы аналогичного направления ведутся в области фольклористики. Представленные материалы свидетельствуют о том, что в эпосе северных алтайцев мотивы, связанные с собакой, занимают периферийное положение, составляя мифологический подтекст. Художественный образ медведя в фольклоре северных алтайцев не однозначный. Он соотносится как с верхним, так и с нижним мирами. Если в селькупской мифологии медведь выступает творцом, то у северных алтайцев в некоторых мифах медведь это творение Кудая (бога). В обрядовых действиях наблюдается связь медведя с нижним миром. Анализ образов водоплавающих птиц показал наиболее ясную картину. В фольклоре многих народов Сибири птицам отводилась роль сотворения земли, в том числе у северных алтайцев. Изучение фольклора северных алтайцев в сравнении с уральской (финно-угорской) мифологией позволяет нам выделить инвариантные ходы, которые вкупе с материалами этнографии, антропологии, их можно отнести к «самодийскому кластеру».ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 2 : Historyen
dc.subjectthe Altai Republicen
dc.subjectthe northern Altaien
dc.subjectthe Tubalarsen
dc.subjectthe Kumandinsen
dc.subjectthe Tchelkansen
dc.subjectкумандинцыru
dc.subjectтубаларыru
dc.subjectРеспублика Алтайru
dc.subjectчелканцыru
dc.subjectсеверные алтайцыru
dc.titleZoomorphic images in the mythology of the northern Altai: the issue of ethnic and cultural contacts of Siberian peoplesen
dc.title.alternativeЗооморфные образы в мифологии северных алтайцев: к проблеме этнокультурных контактов народов Сибириru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage16
local.description.lastpage20
local.issue2
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_2_16_20.pdf443.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.