Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35471
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMelikhova, A. A.en
dc.contributor.authorМелихова, А. А.ru
dc.date.accessioned2024-12-23T04:23:25Z-
dc.date.available2024-12-23T04:23:25Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMelikhova, A. A. The formation of the info-communicative competence of technical university students / A. A. Melikhova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 76–83.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35471-
dc.description.abstractThe article covers methodical peculiarities of organizing the educational process in a technical college in the conditions of a new information society. The psychology-pedagogical mechanism and the technology of information communicative competence formation on the basis of ideas of semantics, hermeneutics and a text activity are shown. The examples of the tasks realized in practice for the information-communicative competence formation of students of a technical college are given. The author presents the ways of modeling educational environment based on the integration of traditional teaching methods and the information-communication technologies (virtual laboratories, podcasts, audio-forums, concordance technology, clouds of words, a social network group, the course of moodle), providing the best conditions for the information and communication competence formation. To diagnose the level of information and communication competence (low, average, above average, high) four criteria were developed: cognitive, communicative and activity, values and semantics, reflexive and assessment.en
dc.description.abstractВ статье раскрываются методические особенности построения образовательного процесса в техническом вузе в условиях нового информационного общества. Раскрыт психолого-педагогический механизм и технология формирования информационно-коммуникативной компетентности на основе идей смыслообразования, герменевтики и текстовой деятельности. Представлены примеры реализованного на практике комплекса заданий для формирования информационно- коммуникативной компетентности студентов технического вуза. Приводятся средства моделирования развивающей среды на основе интеграции традиционных методов обучения и информационно-коммуникационных технологий (виртуальных лабораторий, подкастов, аудиофорума, технологии конкорданс, облака слов, группы в социальной сети, курса Moodle), в которой обеспечиваются оптимальные условия для формирования информационно-коммуникативной компетентности. Для возможности диагностировать уровень информационно-коммуникативной компетентности (низкий, средний, выше среднего, высокий) были разработаны четыре критерия: когнитивный, коммуникативно-деятельностный, ценностно-смысловой и рефлексивно-оценочный.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychologyen
dc.subjecttext activityen
dc.subjectunderstandingen
dc.subjectengineering educationen
dc.subjectsemanticsen
dc.subjectdialogueen
dc.subjectinformation-communicative competenceen
dc.subjectпониманиеru
dc.subjectвысшее техническое образованиеru
dc.subjectинформационно-коммуникативная компетентностьru
dc.subjectтекстовая деятельностьru
dc.subjectдиалогru
dc.subjectсмыслru
dc.titleThe formation of the info-communicative competence of technical university studentsen
dc.title.alternativeФормирование информационно-коммуникативной компетентности студентов технического вузаru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage76
local.description.lastpage83
local.issue9
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_76_83.pdf776.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.