Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35473
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDegtyarev, S. N.en
dc.contributor.authorДегтярев, С. Н.ru
dc.date.accessioned2024-12-23T04:23:26Z-
dc.date.available2024-12-23T04:23:26Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationDegtyarev, S. N. Ontological approach to creativity development as a basis of cognitive educational technology / S. N. Degtyarev // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 92–99.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35473-
dc.description.abstractThe possibility of creating cognitive educational technology on the basis of ontological approach and the use of information computer technologies is theoretically proved. Ontology as a method of engineering knowledge shows the model of organization of the information resources necessary for creation of individual information and activity trajectory of training, and on its basis – the process of management of educational – and – cognitive activity of pupils is described. The features of cognitive educational technology as a method of development of mental and creative abilities through formation. The use of test cards for the entry assessment of knowledge and their opportunity in the formation of a pupil’s individual informative trajectory are described as a new technology element. The author shows the option of partial replacement of a teacher’s training role with a computer program as an intellectual system providing the management of a pupil’s educational and informative activity with the use of information databases (electronic resources).en
dc.description.abstractВ статье теоретически обосновывается возможность построения когнитивной образовательной технологии на основе онтологического подхода и использования информационных компьютерных технологий. С помощью онтологии как метода инженерии знаний описывается модель организации информационных ресурсов, необходимых для построения индивидуальной информационно-деятельностной траектории обучения, и на ее основе – процесс управления учебно-познавательной деятельностью учащихся. Раскрываются особенности когнитивной образовательной технологии как технологии развития интеллектуальных и креативных способностей через формирование когнитивных (понятийных, концептуальных) структур интеллекта. В качестве нового элемента технологии описываются применение тест-карт на этапе входного контроля знаний и их возможности в формировании индивидуальной познавательной траектории ученика. Показан вариант частичного замещения обучающей деятельности учителя компьютерной программой, которая в качестве интеллектуальной системы обеспечивает управление учебно-познавательной деятельностью учащегося с использованием информационных баз данных (электронных ресурсов).ru
dc.description.sponsorshipThe research was carried out with the assistance of the Ministry of education and science of Russian Federation within the State order for 2012-2013 (6.1048.2011).en
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychologyen
dc.subjectindividual trajectory of trainingen
dc.subjectontologyen
dc.subjectcognitive educational technologyen
dc.subjectcreativityen
dc.subjectconceptual structuresen
dc.subjectкогнитивная образовательная технология\\концептуальные структурыru
dc.subjectиндивидуальная траектория обученияru
dc.subjectонтологияru
dc.subjectкреативностьru
dc.titleOntological approach to creativity development as a basis of cognitive educational technologyen
dc.title.alternativeОнтологический подход к развитию креативности как основа когнитивной образовательной технологииru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage92
local.description.lastpage99
local.issue9
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_92_99.pdf664.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.