Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35476
Title: Axiological aspect of teaching foreign languages to IT-specialists in the higher educational institution in the context of professional standard
Other Titles: Аксиологический аспект иноязычной подготовки IT-специалиста в вузе в контексте профессионального стандарта
Authors: Saltyukova, A. A.
Leushina, I. V.
Салтыкова, А. А.
Леушина, И. В.
Keywords: foreign language
IT
professional standard
higher professional education
axiological aspect
иностранный язык
профессиональный стандарт
высшее профессиональное образование
аксиологический аспект
«Информационные системы и технологии»
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Saltyukova, A. A. Axiological aspect of teaching foreign languages to IT-specialists in the higher educational institution in the context of professional standard / A. A. Saltyukova, I. V. Leushina // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 115–120.
Abstract: The authors of the article have analyzed the professional standard «IT specialist» and have come to the conclusion about the increasing role of social and communicative component of the IT bachelors’ and masters’ expertise. As the result, an axiological aspect of teaching foreign languages to IT-students has become especially important, though this fact is not taken into account in the professional standard. Having analyzed the requirements and expertise of IT-companies that work with foreign customers, the authors point out that a graduate of the engineering university has to have well-developed communicative skills for professional communication in foreign languages. Meanwhile, most standardized professional knowledge in the IT field might be developed by means of foreign language teaching. The authors have concluded that it is necessary to involve top IT specialists (employer’s representatives) in order to provide and carry out students’ language education. This will increase the practical impact of teaching foreign languages in order to guarantee high professional level of the graduates. In their opinion the foreign language is a means to store and pass information, while the foreign language competence is formed alongside professional competences.
Авторами статьи проанализирован профессиональный стандарт «Специалист по информационным системам», сделан вывод о повышении социально-коммуникативной составляющей профессиональной деятельности бакалавров и магистров соответствующего направления. В связи с этим особое значение приобретает аксиологический аспект иноязычной подготовки студентов IT-направления, потенциал которой, по мнению авторов, недостаточно учитывается профессиональным стандартом. На основе анализа сложившихся требований и практической деятельности IT-компаний, работающих с иностранными заказчиками, отмечено, что от выпускника технического вуза требуется взаимосвязанное развитие всех основных речевых навыков и умений как базы иноязычной профессионально-ориентированной коммуникации, а большая часть профессиональных знаний в области информационных технологий, указанных в профессиональном стандарте, могут развиваться, в том числе, средствами иноязычной подготовки. Авторы приходят к выводу о необходимости широкого привлечения ведущих IT-специалистов (представителей работодателя) к построению и реализации лингвообразовательной траектории студентов, что повысит практическую ценность иноязычной подготовки для обеспечения высокого профессионального уровня выпускника. По их мнению, иностранный язык – средство хранения и передачи информации, а иноязычная компетенция формируется совместно с профессиональными компетенциями.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35476
ISSN: 2307-6445
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_115_120.pdf527.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.