Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35484
Title: Coping strategies of the students with different levels of communicative activity
Other Titles: Копинг-стратегии студентов с разным уровнем коммуникативной активности
Authors: Vasyura, S. A.
Korobeinikova, Y. P.
Васюра, С. А.
Коробейникова, Н. З.
Keywords: communicative activity, resources of the student’s coping strategy, difficult life situation
коммуникативная активность, ресурсы копинг-стратегии студента, трудная жизненная ситуация
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Vasyura, S. A. Coping strategies of the students with different levels of communicative activity / S. A. Vasyura, Y. P. Korobeinikova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 166–171.
Abstract: The modem society, characterized by instability, increasing requirements for an activity in different life spheres, causes students’ difficult life situations. The experience of such situations and having difficulties in coping with them, can lead to violations of social adaptation. The interest to the problem is combined with a limited number of psychological studies of the students’ communicative activity in coping with difficult life situations. As a result of an empirical study of students with different levels of a communicative activity, the differences in the choice of adaptive, relatively adaptive and non-adaptive coping strategies were made. The practical significance of the study is due to the need of the development of methods and means to help students move from passive forms of behavior in a difficult situation to the active, conscious purposeful strategies. Obviously, the communicative activity can be considered as a resource of the student ’s coping behavior, providing him with a wider range of possibilities of coping with difficult life situations.
Современное общество, характеризующееся нестабильностью, повышением требований к деятельности в различных сферах жизнедеятельности, приводит к возникновению у студентов сложных жизненных ситуаций. Переживание таких ситуаций и трудности в преодолении их могут привести к нарушениям социальной адаптации. Интерес к проблеме сочетается с ограниченным количеством психологических исследований коммуникативной активности студентов в преодолении трудных жизненных ситуаций. В результате эмпирического исследования студентов с разным уровнем коммуникативной активности были выявлены различия в выборе адаптивных, относительно адаптивных и неадаптивных копинг-стратегий. Практическая значимость исследования обусловлена необходимостью разработки методов и средств, помогающих студентам перейти от пассивных форм поведения в трудной ситуации к активным, осознанным целенаправленным стратегиям. Очевидно, что коммуникативную деятельность можно рассматривать как ресурс совладающего поведения студента, предоставляющий ему более широкий спектр возможностей совладания с трудными жизненными ситуациями.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35484
ISSN: 2307-6445
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_166_171.pdf512.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.