Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35488
Title: The activity style in the structure of an integral individuality of public school teachers
Other Titles: Стиль деятельности в структуре целостной индивидуальности учителей общеобразовательной школы
Authors: Dolgopolova, I. V.
Долгополова, И. В.
Keywords: activity style, integrated personality, self-organizational activities and stimulating activities, intellectual factor
стиль деятельности, интегрированная личность, самоорганизационная деятельность и стимулирующая деятельность, интеллектуальный фактор
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Dolgopolova, I. V. The activity style in the structure of an integral individuality of public school teachers / I. V. Dolgopolova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 195–203.
Abstract: The article summarizes the research on the activity style and the integrated individuality in education. In the framework of studies of Perm psychological school, the importance of teachers’ learning styles as the main factor is underlined. The results of the research made with the help of the «Teaching styles» questionnaire, developed and adapted by the author are presented. The 4-component structure of teachers’ style is described. Among its constituent parts there are communicative, organizational, self organizational and stimulating activities. The connections of these parts and the different levels of an integrated personality are revealed. The personal level involves personality traits, communication and organizational tendencies. On psychodynamic level the activity style is associated with temperament, flexibility, tempo and emotionality. On neurodynamic level different style components interact with a force of excitation and braking, the mobility of nervous processes. The leading role of self-organizational activities and actions stimulating pupils’ intelligence and flexibility in communication is proved in the style activity structure. The priority of these components is mediated by the peculiarities of professional «subject» teachers’ activity. The intellectual factor’s independent role in the studied structure was revealed.
В статье обобщены результаты исследований, посвященных стилю деятельности и интегрированной индивидуальности в образовании. В рамках исследований Пермской психологической школы подчеркивается важность стилей обучения учителей как основного фактора. Представлены результаты исследования, проведенного с помощью разработанного и адаптированного автором опросника «Стили преподавания». Описана 4-компонентная структура стиля преподавания. Среди его составляющих - коммуникативная, организаторская, самоорганизационная и стимулирующая деятельность. Выявляются связи между этими частями и различными уровнями целостной личности. Личностный уровень включает в себя личностные черты, коммуникативные и организаторские наклонности. На психодинамическом уровне стиль деятельности связан с темпераментом, гибкостью, темпом и эмоциональностью. На нейродинамическом уровне различные компоненты стиля взаимодействуют с силой возбуждения и торможения, подвижностью нервных процессов. В структуре стилевой деятельности доказана ведущая роль самоорганизационной деятельности и действий, стимулирующих интеллект и гибкость в общении учащихся. Приоритет этих компонентов опосредован особенностями профессиональной деятельности учителей-предметников. Выявлена самостоятельная роль интеллектуального фактора в исследуемой структуре.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35488
ISSN: 2307-6445
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_195_203.pdf704.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.