Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35496
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMalyarchuk, N. N.en
dc.contributor.authorМалярчук, Н. Н.ru
dc.date.accessioned2024-12-23T04:23:30Z-
dc.date.available2024-12-23T04:23:30Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMalyarchuk, N. N. The issues of children’s and teenagers’ health preserving in educational institutions / N. N. Malyarchuk // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 58–66.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35496-
dc.description.abstractThe school factors having negative impact on health grounds of children and teenagers are analyzed. The intensification of educational process is presented as an objective situation of information society. As the negative elements of reforming Russian school, the following ideas are considered: discrepancy of techniques and technologies of training to age, sexual and functional abilities of learners and drawbacks in the organization of children’s physical activity. The special emphasis is paid to the insufficient efficiency of an explanatory and illustrative method of teaching while forming pupils’ healthy lifestyle skills. The role of insufficient teachers’ literacy in issues concerning pupils’ health and negative influence of «stressful» pedagogical activity on pupils’ health are shown. The problem of pupils’ right violation in the sphere of medical services as a result of absence of pediatricians at schools is considered. Activities on preservation children’s health at the level of the ministries and departments functionally responsible for providing, preservation and development of younger generation health are presented.en
dc.description.abstractПроанализированы школьные факторы, оказывающие негативное влияние на состояние здоровья детей и подростков. Интенсификация учебного процесса представлена как объективная ситуация информационного общества. В качестве негативных элементов реформирования российской школы рассмотрены: несоответствие методик и технологий обучения возрастным, половым и функциональным возможностям обучающихся и недостатки в организации физической активности детей. Особый акцент сделан на недостаточной эффективности объяснительно-иллюстративного метода обучения при формировании навыков здорового образа жизни у школьников. Показана роль недостаточной грамотности самих педагогов в вопросах сохранения здоровья воспитанников и негативное влияние «стрессогенных» педагогических воздействий на здоровье воспитанников. Рассмотрена проблема нарушения права обучающихся в сфере оказания медицинских услуг в результате отсутствия в школе врачей-педиатров. Представлены направления деятельности по сохранению здоровья детского населения на уровне министерств и ведомств, в функциональных обязанностях которых – обеспечение, сохранение и развитие здоровья подрастающего поколения.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychologyen
dc.subjecthealth protection activitieen
dc.subjectschool hazardsen
dc.subjectlearners’ healthen
dc.subjectшкольные факторы рискаru
dc.subjectздоровье обучающихсяru
dc.subjectнаправления здоровьесбереженияru
dc.titleThe issues of children’s and teenagers’ health preserving in educational institutionsen
dc.title.alternativeВопросы сохранения здоровья детей и подростков в образовательных учрежденияхru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage58
local.description.lastpage66
local.issue9
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_58_66.pdf756.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.