Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35497
Title: | The experience of social cultural competence formation in project activities (on the example of a foreign language) |
Other Titles: | Опыт формирования социокультурной компетенции студентов вуза в проектной деятельности (на примере иностранного языка) |
Authors: | Muravjeva, N. G. Муравьева, Н. Г. |
Keywords: | web-quest web-project project activity sociocultural information space meaning making sociocultural competence социокультурная компетенция веб-квест веб-проект проектная деятельность социокультурное информационное пространство смыслообразование |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Tyumen State University |
Citation: | Muravjeva, N. G. The experience of social cultural competence formation in project activities (on the example of a foreign language) / N. G. Muravjeva // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 67–75. |
Abstract: | The article describes the experience of forming social competence, ensuring the formation of a learner as a meaningful subject of socio-cultural educational environment in accordance with new requirements for specialists training. The contentcomponent structure of the socio-cultural competence is developed, revealing the intensity of the studied phenomenon at low, medium and high levels of its formation. The procedure of the gradual sociocultural competence formation of university students is described in project activities on the basis of the mechanisms of meaning-making. Stages of social competence formation are correlated with the stages of meaning-making. The paper presents a specially designed set of socio-cultural problem-tasks and projects developed on the basis of hermeneutics, problem and role methods. An authoring system criterion-standard evaluation of social competence formation is revealed. The main result of socio-cultural competence formation is the high level of interest to other cultures, the ability and willingness for the intercultural dialogue in online interaction, and the formation of the value and meaning of personality orientations. В статье описывается опыт формирования социокультурной компетенции, обеспечивающей становление обучающегося как осмысленного субъекта социокультурного образовательного пространства в соответствии с новыми требованиями к подготовке специалистов. На основе опыта работы прописана процедура поэтапного формирования социокультурной компетенции студентов вуза в проектной деятельности на основе механизмов смыслообразования. Представлен комплекс социокультурных проблемных задач и социокультурных проектов, разработанных с использованием герменевтических, проблемных и ролевых методов. Раскрыта авторская система критериально-уровневой оценки сформированности социокультурной компетенции. Доказано, что высокий уровень интереса к другой культуре, способность и готовность к межкультурному диалогу в условиях интернет-взаимодействия и сформированность ценностно-смысловых ориентаций личности являются главными показателями сформированности социокультурной компетенции. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35497 |
ISSN: | 2307-6445 |
Source: | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.