Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35586
Title: Баланс полномочий высших органов государственной власти: принцип разделения или распределения?
Other Titles: Balance of powers of the supreme organs of state power: principle of division or distribution?
Authors: Авдеев, Д. А.
Avdeev, D. A.
Keywords: принцип разделения властей
Президент РФ
Правительство РФ
государственная власть
Конституция
система сдержек и противовесов
дуализм исполнительной власти
компетенция
the principle of separation of powers
President of the Russian Federation
Government of the Russian Federation
the state power
constitution
the system of checks and balances
the dualism of executive power
competence
Issue Date: 2014
Publisher: Российская академия наук
Citation: Авдеев, Д. А. Баланс полномочий высших органов государственной власти: принцип разделения или распределения? / Д. А. Авдеев. — Текст : электронный // Государство и право. — 2014. — № 4. — С. 36–49.
Abstract: В статье рассматриваются особенности закрепления принципа разделения властей в Конституции РФ 1993 г., проблемы его реализации, анализируется конституционное положение президента в системе высших органов государственной власти, его тесное взаимодействие с исполнительной властью. Исследование компетенции Президента как главы государства, с одной стороны, и Правительства РФ – с другой, позволяют прийти к выводу, что исполнительная власть обладает дуалистической природой. Президентские полномочия в сфере исполнительной власти позволяют говорить о его фактическом руководстве. Автор аргументирует, что если исполнительную власть в Российской Федерации осуществляет Правительство, то возглавляет ее Президент. В современных условиях следует говорить о распределении государственных полномочий между различными органами власти, нежели о классическом варианте принципа разделения властей. Таким образом, в современных условиях наблюдается дисбаланс в системе полномочий высших органов государственной власти, требующий скорейшего изменения.
In this article are considered peculiarities of fixation the principle of separation of powers in Constitution of Russian Federation 1993 year, problems of it realization, also we analyze the constitutional position of the President in system of the supreme bodies of the state power, his close interaction with executive power. The research of the President’s competence as the Head of the state on the one hand, and his competence as the head of the government on the other hand, allows us to deduct that executive power has dualistic nature. Presidential authorities in executive sphere allow us to speak practically about his leadership. The author has plenty of arguments to prove that if executive power in Russian Federation is exercised by Government, then it is headed by the President. In modern conditions should talk about the distribution of powers between the various state authorities, rather than the classic version of the principle of separation of powers. Thus, in the present conditions there is an imbalance in the system of higher powers of public authorities and calls for speedy changes.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35586
ISSN: 1026-9452
2713-0398
Source: Государство и право. — 2014. — № 4
Appears in Collections:Научные сборники, статьи, препринты

Files in This Item:
File SizeFormat 
gip_2014_4_36_49.pdf94.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.