DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Шишкин, Н. Э. | ru |
dc.contributor.author | Shishkin, N. E. | en |
dc.date.accessioned | 2025-04-25T11:45:48Z | - |
dc.date.available | 2025-04-25T11:45:48Z | - |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Шишкин, Н. Э. Реабилитация буржуазного кинематографа на страницах журнала «Искусство кино» (1986-1991 ГГ.) / Н. Э. Шишкин. — Текст : электронный // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. — 2017. — № 11-12 (72-73). — С. 18-23. | ru |
dc.identifier.issn | 2500-3682 | |
dc.identifier.uri | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36559 | - |
dc.description.abstract | В статье на примере публикаций в журнале «Искусство кино» второй половины 80-х годов ХХ века освещается процесс освобождения отечественной кинокритики от советского идеологического подхода к оценке кинематографа капиталистических стран. Автор выделяет наиболее реакционные, по мнению советской пропаганды, компоненты буржуазного кино и прослеживает кардинальное изменение отношения к ним со стороны ориентированного на «перестройку» издания. | ru |
dc.description.abstract | Article deals with publications in the Russian «The Art of Cinema» magazine in the second half of the 80s of the 20th century. It describes the process of releasing the national film criticism from the Soviet ideological approach to the evaluation of the cinematography of capitalist countries. The author identifies the most reactionary, in the opinion of Soviet propaganda, components of «bourgeois cinema». He traces the significant changes in the way of evaluation those components by authors of «The Art of Cinema» magazine. The editorial board claimed that the scenes of violence and sexuality, mystical motifs, can be used as artistic methods or as a reflection of reality, and not only be exploited for the commerce or ideological manipulation purposes. An alternative view of the history and patterns of social development, embodied in the works of cinematography, does not necessarily serve as an indicator of hostility. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | en |
dc.language.iso | ru | en |
dc.publisher | Издательство «Научные технологии» | ru |
dc.relation.ispartof | Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. — 2017. — № 11-12 (72-73) | ru |
dc.rights | Лицензионный договор № 2707 от 04.04.2025 о предоставлении права использования произведения (неисключительная лицензия) | ru |
dc.subject | кинокритика | ru |
dc.subject | буржуазный кинематограф | ru |
dc.subject | «Искусство кино» | ru |
dc.subject | «перестроечная» пресса | ru |
dc.subject | film criticism | en |
dc.subject | bourgeois cinematography | en |
dc.subject | «The Art of Cinema» | en |
dc.subject | «perestroika» press | en |
dc.title | Реабилитация буржуазного кинематографа на страницах журнала «Искусство кино» (1986-1991 ГГ.) | ru |
dc.title.alternative | Rehabilitation of bourgeois cinema in «The Art of Cinema» magazine (1986–1991) | en |
dc.type | Article | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | en |
local.description.firstpage | 18 | |
local.description.lastpage | 23 | |
local.issue | 11-12 (72-73) | |
Appears in Collections: | Научные сборники, статьи, препринты
|