Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/5117
Title: Официальная риторика и нормативно-правовое конструирование феномена культурных индустрий в российских регионах
Other Titles: The official rhetoric and legal construction of the phenomenon of cultural industries in Russian regions
Authors: Пашинина, Е. И.
Бабаян, И. В.
Козлова, К. В.
Pashinina, E. I.
Babayan, I. V.
Kozlova, K. V.
Keywords: Сибирский социум; креативные индустрии; культурная политика; культура; контент-анализ; Siberian Socium; creative industries; cultural policy; culture; content analysis
Issue Date: 2020
Publisher: Тюменский государственный университет
Citation: Пашинина, Е. И. Официальная риторика и нормативно-правовое конструирование феномена культурных индустрий в российских регионах / Е. И. Пашинина, И. В. Бабаян, К. В. Козлова // Siberian Socium (Сибирский социум) / главный редактор В. Г. Немировский ; заместитель главного редактора Г. Ф. Шафранов-Куцев ; ответственный редактор В. В. Мельник ; Тюменский государственный университет. – Тюмень: Издательство ТюмГУ, 2020. – Том 4, № 2(12). – С. 48-75.
Issue: 2 (12)
Abstract: The article presents a study of the peculiarities of legal regulation of the development of the regional creative industry cluster in the Saratov and Ulyanovsk regions through the analysis of materials of federal laws, strategic documents for the development of regions, regulatory and legal acts aimed at supporting socioeconomic development, regulation of investment and innovation, entrepreneurship in the cultural sectors industries based on data obtained by content analysis. The concept of “creative industries” has not been fixed in the Russian legal field, although it is embedded in the rhetoric of the executive branch of individual regions in software solutions for the development of their innovative potential, urban comfortable environment, small and medium-sized businesses. The study is based on an analysis of categories such as creative industries, creative clusters, and spatial development. The purpose of the study is formulated at the intersection of the problem field, including the representation of the concepts in question in official documents, programs, regulatory acts as management mechanisms and systemic support for the sphere of culture and art, creative entrepreneurship. To achieve the goal, content analysis was used. In the framework of this method, legal and strategic documents of the federal, regional and municipal levels in the field of cultural policy, culture and art, socio-economic development, outlined by the time interval from 1991 to 2019, were selected. The units of content analysis are culture, creativity, creativity, entrepreneurship, social and economic security, innovative development, investment activity, spatial and regional development. The selected categories were analyzed taking into account the specifics of territorial management and regulation of the sphere of culture and art. During the analysis of official documents, thematic areas were identified that determine the semantic field of creative industries, including the legal field of culture, spatial and innovative development of regions as a potential for the development of clusters of creative industries, regional features of including creative industries in the agenda of socio-economic development of Russian entities. Based on the results of the study, conclusions are drawn that the institutionalization of creative practices related to economic activity is gradually acquiring formal relations, making the segment of creative and creative industries visible to regional entrepreneurs and governments. At the same time, the concept of creative industries at the moment has not received due attention from the legislative and executive authorities. Outside of discussions are questions of the development of creative clusters and the conditions for their functioning within the framework of cluster policy. This, in turn, makes sustainable discussions about the residual principle of financing the sphere of culture and art, maintaining the discourse on culture and art in the aspect of preserving traditions, values, social norms and expectations of the state and population.
В статье представлено исследование особенностей правовой регламентации развития кластера региональной креативной индустрии Саратовской и Ульяновской области через анализ материалов федеральных законов, стратегических документов развития регионов, нормативно-правовых актов, направленных на поддержку социально-экономического развития, регулирования инвестиционной и инновационной деятельности, предпринимательства в секторах культурных индустрий на основе данных, полученных методом контент-анализа. Концепт «креативные индустрии» в российском правовом поле не закреплен, хотя в риторике исполнительной власти отдельных регионов встроен в программные решения развития их инновационного потенциала, городской комфортной среды, малого и среднего бизнеса. Исследование базируется на анализе таких категорий, как «креативные индустрии», «креативные кластеры» и «пространственное развитие». Цель исследования формулируется на пересечении проблемного поля, включающего представленность рассматриваемых понятий в официальных документах, программах, нормативно-правовых актах как механизмах управления и системной поддержки сферы культуры и искусства, креативного предпринимательства. В рамках метода контент-анализа были отобраны правовые и стратегические документы федерального, регионального и муниципального уровней в сфере культурной политики, культуры и искусства, социально-экономического развития, очерченные временным интервалом с 1991 по 2019 г. Единицами контент-анализа выступают: культура, креативность, творчество, предпринимательство, социально-экономическая безопасность, инновационное развитие, инвестиционная деятельность, пространственное и региональное развитие. Выбранные категории были проанализированы с учетом специфики территориального управления и регулирования сферы культуры и искусства. В ходе анализа официальных документов были выделены тематические направления, определяющие смысловое поле креативных индустрий, среди которых: правовое поле культуры, пространственное и инновационное развитие регионов как потенциал развития кластеров креативных индустрий, региональные особенности включения креативных индустрий в повестку социально-экономического развития российских субъектов. По итогам проведенного исследования делаются выводы о том, что институциализация креативной практики, связанной с экономической деятельностью, постепенно обретает формальные отношения, делая сегмент творческих и креативных индустрий видимым для региональных предпринимателей и правительств. При этом концепт креативных индустрий на текущий момент не получил должного внимания со стороны законодательной и исполнительной власти. Остаются за рамками обсуждений вопросы развития креативных кластеров и условий их функционирования в области кластерной политики. В рамках дискурса о культуре и искусстве это, в свою очередь, делает устойчивыми дискуссии о резидуальном принципе финансирования данной сферы в аспекте сохранения традиций, ценностей, социальных норм и ожиданий государства и населения.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/5117
ISSN: 2587-8484
2587-6708
Appears in Collections:Сибирский социум (SIBERIAN SOCIUM)

Files in This Item:
File SizeFormat 
SibSoc_2020_2_48_75.pdf497.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.