Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/5121
Title: Коллективная память студенческой молодежи в эпоху постмодерна
Other Titles: Collective memory of student youth in the post-modern era
Authors: Грошева, И. А.
Грошев, И. Л.
Грошева, Л. И.
Grosheva, I. A.
Groshev, I. L.
Grosheva, L. I.
Keywords: Сибирский социум; молодежь; коллективная память; коллективная идентичность; общество; постмодернизм; коммеморативные практики; поколение; миллениалы; Siberian Socium; youth; collective memory; collective identity; society; postmodernism; commemorative practices; generation; millennials
Issue Date: 2020
Publisher: Тюменский государственный университет
Citation: Грошева, И. А. Коллективная память студенческой молодежи в эпоху постмодерна / И. А. Грошева, И. Л. Грошев, Л. И. Грошева // Siberian Socium (Сибирский социум) / главный редактор В. Г. Немировский ; заместитель главного редактора Г. Ф. Шафранов-Куцев ; ответственный редактор В. В. Мельник ; Тюменский государственный университет. – Тюмень: Издательство ТюмГУ, 2020. – Том 4, № 3(13). – С. 33-48.
Issue: 3 (13)
Abstract: The lack of consensus in society on the most important problems of history negatively affects the formation of the collective memory of the younger generation. The socialization of millennials (in the terms of N. Howe and W. Strauss) has specific features that become the main tool for the formation of a new collective identity. In the postmodern era, society faces a number of risks and needs recommendations to mitigate them. The purpose of this article is to reveal the features of the collective memory of student youth on the example of the perception of the events of the Great Patriotic War (WWII) in the conditions of a super-tolerant postmodern society. The following concepts were chosen as the methodological basis of the research: social construction (P. Berger, T. Luckmann), the concept of collective memory (M. Halbwachs, P. Nora, A. Assmann), as well as the post-structuralist direction of postmodernism (Z. Bauman, J. Baudrillard). The empirical base of the study was formed by the results of a large-scale research project of the Russian Society of Sociologists “Russian Students on the Great Patriotic War”, which has a fifteen-year history. Processing the data obtained has required using the software product Vortex 10. To study the peculiarities of young people’s perception of the events of the war years, the authors have chosen problematic issues, actualized by modern socio-political processes. The results have revealed the prerequisites for the alienation of generations (lack of discussion of events with relatives), as well as some inconsistencies in the perceptions of young people about the role of the countries participating in the Second World War to the real historical reality. The novelty of the results was predetermined by the identification of features in the views of civilian and military youth concerning controversial issues of history, explained by differences in the educational environment. In addition, the differences in ideas about patriotism in the two youth groups are shown and attributive markers of the concept of “patriotism” are proposed. The results obtained may be of interest to researchers studying youth problems.
Отсутствие согласия в обществе по важнейшим проблемам истории негативно сказывается на формировании коллективной памяти молодого поколения. Социализация миллениалов (в терминах Н. Хоува и У. Штрауса) имеет специфические особенности, которые становятся главным инструментом формирования новой коллективной идентичности. В эпоху постмодерна общество сталкивается с целым рядом рисков и нуждается в рекомендациях по их нивелированию. Цель данной статьи – выявить особенности коллективной памяти студенческой молодежи на примере восприятия событий Великой Отечественной войны (ВОВ) в условиях сверхтолерантного постмодернистского общества. В качестве методологической основы исследования были избраны концепция социального конструирования (П. Бергер, Т. Лукман), концепция коллективной памяти (М. Хальбвакс, П. Нора, А. Ассман), а также постструктуралистское направление постмодернизма (З. Бауман, Ж. Бодрийяр). Эмпирическую базу исследования составили результаты масштабного научно-исследовательского проекта Российского общества социологов «Российское студенчество о Великой Отечественной войне», имеющего пятнадцатилетнюю историю. Для обработки полученных данных использовался программный продукт Vortex 10. Для изучения особенностей восприятия молодыми людьми событий военных лет выбраны проблемные вопросы, актуализированные современными социально-политическими процессами. В ходе исследования выявлены предпосылки отчуждения поколений (отсутствие обсуждения событий с родственниками), а также некоторые несоответствия представлений молодых людей о роли стран-участниц ВОВ реальной исторической действительности. Новизну результатов предопределило выявление особенностей в представлениях гражданской и военной молодежи, касающихся спорных вопросов истории, объясняющихся различиями в образовательной среде. Кроме того, показаны различия в представлениях о патриотизме в двух молодежных группах и предложены атрибутивные маркеры концепта «патриотизм». Полученные результаты могут представлять интерес для исследователей, занимающихся изучением проблем молодежи.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/5121
ISSN: 2587-8484
2587-6708
Appears in Collections:Сибирский социум (SIBERIAN SOCIUM)

Files in This Item:
File SizeFormat 
SibSoc_2020_3_33_48.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.