Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7395
Title: К вопросу о соотношении речеведения и функциональной стилистики научного текста
Other Titles: Correlation of speechology and functional stylistics of an academic text
Authors: Kotyurova, M. P.
Котюрова, М. П.
Keywords: methodology
speechology
functional stylistics of academic text
categorical and gradual approach
model academic text
extralinguistic factors
style-forming factors
discursive non-style-forming factors
методология
речеведение
функциональная стилистика научного текста
эталонный научный текст
категориально-градуальный подход
экстралингвистические факторы
стилеобразующие факторы
дискурсивные нестилеобразующие факторы
Issue Date: 2020
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Котюрова, М. П. К вопросу о соотношении речеведения и функциональной стилистики научного текста / М. П. Котюрова. – Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2020. – Т. 6, № 2(22). – С. 6-18.
Abstract: This article represents the research of interpretative (subjective) approach to the correlation of adjacent linguistic branches – speechology and stylistics of an academic text. The explanatory cognitive-discursive and stylistic approach to solving the problem relies on the principles of the functional style concept developed by the Perm Scientific School led by Prof. M. N. Kozhina, in particular, on the unity of two sides of text – the linguistic one (that is its meaning structure) and the extralinguistic one (its meaning as a given). The unlimited variety of particular texts (even only in the academic and cognitive sphere of human activities) is one of significant reasons for applying a “soft” interpretative approach for the object analysis in speechology and functional stylistics (this approach always depends on the subject of analysis and is therefore subjective). The meaning text structure has a categorical and gradual character and that is why it correlates with the issue of the model academic text. Through the imposition of categories/parameters of this “categorical thermometer”, the speech phenomena are qualified as style-forming (that is significant for stylistics of academic speech) and non-style-forming (or discursive) which are significant for speechology. The extralinguistic base correlates with the factors which are located on the scale “farther – closer” against the subject of cognitive activity. “Farther” is a form of public conscience (corresponding type of activity and thinking), “closer” is a style of academic thinking, a personal cognitive style, an individual speech style of an academic, a language personality. The dominant and style-forming factors strongly influence the selection and appropriate use of language units, creation of a text by an author and perception of a text by a reader, as well as the interpretation of a text by a researcher in the field of functional stylistics. The academic text is being formed under the influence of differently orientated factors (towards the object and the subject), which are discursive and non-style-forming in the framework of one style. The discursive factors can operate as strong ones and weak ones (peripheral, optional) in the framework of one style. Their impact is comprehensive and appropriate as well as implicit and diverse – that is why their further differentiation is interpretative (subjective). The focus of speechology is just the research of non-style-forming extralinguistic factors.
Статья посвящена поиску интерпретативного (субъективного) подхода к вопросу о соотношении смежных лингвистических направлений – речеведения и стилистики научного текста. Объяснительный когнитивно-дискурсивно-стилистический подход к решению проблемы базируется на принципах концепции функционального стиля, разрабатываемой Пермской научной школой проф. М. Н. Кожиной, в частности, на единстве двух сторон текста – собственно лингвистической, представленной его смысловой структурой, и экстралингвистической основы, обусловливающей смысловую данность текста. Объективно бесконечное разнообразие конкретных текстов (даже только в научно-познавательной сфере деятельности человека) – это одна из веских причин использовать в гуманитарных науках, в частности в речеведении и функциональной стилистике, «мягкий» интерпретативный (всегда зависящий от воли субъекта, определяемый субъектом, значит, субъективный) анализ объекта. Смысловая структура текста, имеющая категориально-градуальный характер, соотносится с моделью эталонного научного текста. Посредством наложения категорий/параметров данного «категориального градусника» речевые явления квалифицируются как стилеобразующие, представляющие интерес для стилистики научной речи, и нестилеобразующие, или дискурсивные, – для речеведения. Экстралингвистическая основа соотносится с факторами, по отношению к субъекту познавательной деятельности расположенными на шкале «дальше – ближе»: дальше – форма общественного сознания, соответствующие ей вид деятельности и тип мышления; ближе – стиль мышления ученого, персональный познавательный стиль, индивидуальный речевой стиль ученого, языковая личность. Доминирующие, стилеобразующие факторы оказывают наиболее сильное влияние на отбор и целесообразное употребление языковых единиц, формирование текста автором и его восприятие читателем, а также на его интерпретацию исследователем в области функциональной стилистики. Научный текст формируется под воздействием факторов также и разнонаправленных (и на объект, и на субъект) дискурсивных, т. е. нестилеобразующих, факультативных в пределах одного и того же стиля. Дискурсивные факторы могут функционировать в качестве как сильнодействующих, так и не сильнодействующих, периферийных, факультативных. Их влияние комплексно и целесообразно, причем имплицитно, однако «ощутимо» разнопланово, поэтому их дальнейшая дифференциация имеет интерпретативный (субъективный) характер. Изучение влияния именно нестилеобразующих экстралингвистических факторов включается в прерогативу речеведения.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7395
ISSN: 2411-197Х
2500-0896
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2020. – Т. 6, № 2(22)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
humanitates_2020_2_6_18.pdf381.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.