Abstract: | The subject of this article is the literary landscape of Western Siberia, which was represented in “Essays from life in Siberia” (1895) by Nadezhda Aleksandrovna Lukhmanova. The relevance of this research is determined by the increased importance of studying “local” texts of Russian culture, including the need for a more detailed study of the phenomenon of Siberia. The mythopoetics of landscape in N. Lukhmanova’s “Essays” is considered in the context of prose of the turn of the 19th-20th centuries (G. Uspensky, K. Nosilov). The literary context of the study of “Siberian” texts for the first time includes the stories by S. I. Kartsevsky. The geographical imagery of Western Siberia is reconstructed in the texts under consideration from the point of view of philological analysis, which allows determining the features of representation of the Place in the creative thinking of a particular writer and identifying the individual author’s view of the depicted locus. “Essays from life in Siberia” by N. Lukhmanova reflect different points of view on the landscape of the Siberian city. Geographical remoteness, climatic conditions, and the closed way of life of old believers form the image of a fortress city, “the country behind the Stone”. The reflected provincial way of life of the city is destroyed on the pages of “Essays” with the arrival of merchant children who were educated in the capital, the growth of industry, the laying of the railway. Siberia in the minds of newcomers appears “a remote, lost place”, while in the perception of Siberians it is the “native land”, “Paradise”. N. Lukhmanova’s “Essays” reflect the “double mythologem” of Western Siberia: it is “alien”, closed space and at the same time “one’s own”, “reserved”, and “secret”. Предметом рассмотрения настоящей статьи является литературный ландшафт Западной Сибири, получивший репрезентацию в «Очерках из жизни в Сибири» (1895) Надежды Александровны Лухмановой. Актуальность данного исследования определяется возросшим значением изучения «локальных» текстов русской культуры, в том числе необходимостью более детального изучения феномена Сибири. Новизна исследования мотивируется тем, что оно осуществляется в русле современной, активно развивающийся методологии, связанной с изучением геопоэтики художественного текста, междисциплинарного методологического подхода, позволяющего рассмотреть особенности ландшафтного мышления писателя, выявить место очерков Н. А. Лухмановой в структуре «сибирского текста» русской культуры. Мифопоэтика ландшафта в «Очерках» Н. А. Лухмановой рассматривается в контексте прозы рубежа XIX-XX вв. (Г. Успенский, К. Носилов). Литературным контекстом изучения «сибирских» текстов впервые становятся повести С. И. Карцевского. Географическая образность Западной Сибири реконструируется в рассматриваемых текстах с точки зрения филологического анализа, благодаря чему становится возможным определить особенности репрезентации Места в творческом мышлении конкретного писателя, выявить индивидуально-авторский взгляд на изображенный локус. «Очерки из жизни в Сибири» Н. А. Лухмановой отражают различные точки зрения на ландшафт сибирского города. Географическая отдаленность, климатические условия, закрытый образ жизни старообрядцев формируют образ города-крепости, «страны за Камнем». Отраженный провинциальный уклад города разрушается на страницах «Очерков» с приездом купеческих детей, получивших образование в столице, ростом промышленности, прокладыванием железной дороги. Сибирь в сознании приезжих предстает «глухим, гиблым местом», в то время как в восприятии сибиряков это «родная земля», «райский уголок». «Очерки» Н. А. Лухмановой отражают «двойную мифологему» Западной Сибири: это «чужое», закрытое пространство и одновременно «свое», «заповедное» и «тайное». |