Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7420
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorShipov, S. O.en
dc.contributor.authorKomarov, S. A.en
dc.contributor.authorШипов, С. О.ru
dc.contributor.authorКомаров, С. А.ru
dc.date.accessioned2022-05-23T11:29:35Z-
dc.date.available2022-05-23T11:29:35Z-
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationШипов, С. О. Образ льва в басенном девятикнижии И. А. Крылова / С. О. Шипов, С. А. Комаров. – Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2020. – Т. 6, № 4(24). – С. 48-62.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.issn2500-0896
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7420-
dc.description.abstractThis article presents, for the first time, the meaning of the metaplot in the books of fables by I.A. Krylov. The metaplot of a lion is canonical for the fable genre and represents an invariant model of power in the fictional world. The purpose of this article is to identify and describe the metaplot as one of the significant factors of Krylov’s literary strategy, as he created the nine volumes of fables during a dynamic literary process and change in the dominant trends in the national verbal culture of the first half of the 19th century. The idea of the fabulist regarding the lion’s metaplot is revealed in the horizontal sphere of the world, the prevalence of negative tendencies and the tragic, but natural ending of the character in the eighth and ninth books. The authors of this article consider the infernal space in the metaplot of a lion as a structural part of a moralistic message, dialogically addressed to the character; they fix the correlation between the plot punishment and the emergence of the space of hell in the nine-book. Reconstruction of the character's individual hell, taking into account his passions, shows that Krylov’s use of infernal space is not accidental, which in the future will give researchers ample opportunities for analyzing the space of his entire meta-concept. This article focuses on the chronological points of actualization of the metaplot in the work of the fabulist, in particular, in 1818-1819, as well as his transferability of the texts within the framework of the nine books, which is obviously connected with his special vision of the intertextual integrity of the project.en
dc.description.abstractВ статье впервые научной рефлексии подвергается значение метасюжета в книгах басен И. А. Крылова. Метасюжет льва каноничен для басенного жанра и представляет инвариантную модель власти в художественном мире. Цель статьи – выявить и описать метасюжетность как один из значимых факторов книготворческой стратегии Крылова, создававшего басенное девятикнижие в условиях динамичного литературного процесса и смены доминирующих направлений в национальной словесной культуре первой половины XIX в. Замысел баснописца относительно метасюжета льва раскрывается в горизонтальной сфере мира: возобладании негативных тенденций и трагичном, но закономерном финале персонажа в восьмой и девятой книгах. Авторы статьи рассматривают инфернальное пространство в метасюжете льва как структурную часть моралистического послания, диалогически обращенного к персонажу; они фиксируют соотнесенность сюжетного наказания и возникновения пространства ада в девятикнижии. Реконструкция индивидуального для персонажа ада с учетом его страстей позволяет сделать вывод о неслучайности использования автором инфернального пространства, что в перспективе даст исследователям широкие возможности для аналитики пространства всего метазамысла Крылова. В статье акцентируются хронологические точки актуализации метасюжета в работе баснописца, в частности, 1818-1819 гг., а также перемещаемость им текстов в рамках девятикнижия, что очевидно связано с особым виденьем им межтекстовой целостности проекта.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2020. – Т. 6, № 4(24)ru
dc.subjectI. A. Kryloven
dc.subjectnine volumes of fablesen
dc.subjectmetaploten
dc.subjectlion imageen
dc.subjectbook-making strategyen
dc.subjectИ. А. Крыловru
dc.subjectбасенное девятикнижиеru
dc.subjectметасюжетru
dc.subjectобраз льваru
dc.subjectстратегия книготворчестваru
dc.titleОбраз льва в басенном девятикнижии И. А. Крыловаru
dc.title.alternativeThe image of a lion in the nine volumes of fables by I. A. Kryloven
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage48
local.description.lastpage62
local.issue4(24)
local.volume6
dc.identifier.doi10.21684/2411-197X-2020-6-4-48-62
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
humanitates_2020_4_48_62.pdf407.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.