Abstract: | The article attempts to reconstruct the mentality of the medieval burgher Francesco Datini (1335-1410) on the materials of his epistolary archive in order to study his inherent reflexive practices in the context of time and life circumstances. The period of Datini’s life (XIV-XV centuries) was marked by a number of cataclysms, among which the Great Plague Pandemic of the middle of the XIV century seems to be the most global phenomenon. People of the “Old World” who survived these shocks felt irreversible social and mental changes. Their habitual way of life seemed to go into an irrevocable past, the established group and individual identity was destroyed. At the same time, a new model of life behavior and identity has not yet taken shape. As a methodological basis for the research undertaken, we chose the methods of emotive history, which allowed us to concentrate research efforts on emotions and value orientations, as well as the theory of liminality, which focuses on studying the states impact of uncertainty on groups of people and individuals. Datini’s correspondence was divided into two parts, official – with his business partners and private – with his foster mother Monna Piera di Pratese Boschetti, his wife Monna Margarita and his closest friend, notary and judge, Ser Lapo di Macei. In business correspondence, Francesco Datini appears to be occupied exclusively with thoughts on income, prone to maxims and evil irony. In private correspondence, the religious motivation of his actions, emotions, doubts, fears and fears are revealed, which were reinforced by the eschatological expectations of the transitional period. These observations made it possible to characterize the reflexive practices of Francesco Datini as liminal. Datini’s reflexive experience turned out to be very multidimensional, reflecting the catastrophic nature of the time he lived through, which prompted him in the last years of his life to turn to charity, long fasts and asceticism. В статье предпринята попытка реконструкции менталитета средневекового бюргера Франческо Датини (1335-1410) на материалах его эпистолярного архива с целью изучения присущих ему рефлексивных практик в контексте времени и жизненных обстоятельств. Период жизни Датини (XIV-XV вв.) был отмечен целым рядом катаклизмов, среди которых наиболее глобальным явлением представляется Великая пандемия чумы середины XIV в. Люди «Старого Света», пережившие эти потрясения, ощутили необратимые социальные и психические изменения. Привычный уклад их жизни словно уходил в безвозвратное прошлое, разрушалась устоявшаяся групповая и индивидуальная идентичность. При этом новая модель жизненного поведения и идентичности еще не сложилась. В качестве методологической основы предпринятого изыскания нами были избраны методы эмотивной истории, что позволило сконцентрировать исследовательские усилия на эмоциях и ценностных ориентирах, а также теория лиминальности, акцентирующая внимание на изучении воздействия состояний неопределенности на группы людей и отдельных индивидов. Переписка Датини получила разделение на деловую – с партнерами по бизнесу и частную – с приемной матерью монной Пьерой ди Пратезе Боскетти, супругой монной Маргаритой и ближайшим другом, нотарием и судьей, сиром Лапо ди Мацеи. В деловой переписке Франческо Датини предстает занятым исключительно думами о доходах, склонным к сентенциям и злой иронии. В частной переписке раскрывается религиозная мотивация его поступков, эмоции, сомнения, опасения и страхи, усиливавшиеся эсхатологическими ожиданиями переходного времени. Приведенные наблюдения позволили охарактеризовать рефлексивные практики Франческо Датини как лиминальные. Рефлексивный опыт Датини оказался весьма многомерным, отразившим всю катастрофичность пережитого им времени, что побудило его в последние годы жизни обратиться к благотворительности, долгим постам и аскезе. |