Abstract: | Motivational and semiotic analysis of S. N. Durylin’s prose makes it possible to reveal in his prose motifs that are repeated in descriptions of provincial cities: a bell ringing denotes a connection between the earthly and the heavenly; gold, silver, radiance are a sign of belonging to the mountain world, bright colors are a sign of the fullness and prosperity of life, the well-being of the city and its inhabitants. The action in the novellas “Monsieur-cat”, “Notes of Yelchaninov” (“The Chamber of My Memory”) and the novel “Bells” by S. N. Durylin takes place in small district towns. These cities are arranged in a similar way, their blissful appearance contrasts sharply with the previous literary tradition of depicting the Russian province, for example, the iconic Okurov town by M. Gorky, in relation to which Durylin is polemical. Durylin’s earthly city, like all earthly life, is always a reflection of the heavenly, the higher: the model for the provincial towns – Khlynova, Kaluga, Temyan – is the invisible city of Kitezh, the image of which the writer creates back in 1916 in the Legend of the Invisible City of Kitezh. The idea of the heavenly essence of the earthly appearance of each of the Durylin townships is embodied through color and sound codes. Durylin’s color and sound images are contrasted with those in the “Okurov Town” written by M. Gorky and similar images in the novel “Bells” written by I. V. Evdokimov (1926). The world of urban life in Durylin’s prose is bright, colorful and harmonious, “gloom” and darkness come to cities as a harbinger of trouble and social cataclysms, while in Gorky’s prose and the tradition that follows him, the province is a “wild wilderness”, dark in all meanings of the word. Мотивный и семиотический анализ прозы С. Н. Дурылина позволяют выявить в его прозе повторяющиеся в описаниях провинциальных городов мотивы: колокольный звон обозначает связь земного с небесным; золото, серебро, сияние – знак принадлежности к горнему миру, яркие цвета – знак полноты и расцвета жизни, благополучия города и его жителей. Действие в повестях «Сударь-кот», «Записках Ельчанинова» («Чертог памяти моей») и романе «Колокола» С. Н. Дурылина происходит в маленьких уездных городах. Устроены эти города похожим образом, их благостный облик резко контрастирует с предшествующей литературной традицией изображения русской провинции, например, знаковым «Городком Окуровым» М. Горького, по отношению к которому Дурылин полемичен. У Дурылина земной город, как и вся земная жизнь, всегда отражение небесного, высшего: образец для провинциальных городков – Хлынова, Калуги, Темьяна – незримый град Китеж, образ которого писатель создает еще в 1916 году в «Сказании о невидимом граде Китеже». Мысль о небесной сути земного облика каждого из дурылинских городков воплощается посредством цветового и звукового кодов. Цветовые и звуковые образы у Дурылина противопоставлены таковым же в «Городке Окурове» М. Горького и аналогичным образам в романе «Колокола» И. В. Евдокимова (1926). Мир городской жизни в прозе Дурылина светел, многоцветен и гармоничен, «хмурь» и тьма приходят в города как предвестник беды и социальных катаклизмов, тогда как в прозе Горького и традиции, следующей за ним, провинция – это «звериная глушь», темная во всех смыслах этого слова. |