Abstract: | The article is devoted to the Ural period of creativity of the poetess E. A. Nikolaeva-Ranova, who joined the avant-garde group of poets which was called “nichevoki” until 1922, but by no means professing the principles of avant-gardism in her work, on the contrary, inheriting mainly V. Ya. Bryusov, A. A. Akhmatova, S. A. Yesenin etc. For the first time the article completely reconstructs the biography of the poetess, collects and analyzes materials related to the Ural period of creativity (1922-1929). We note that E. A. Nikolaeva, who found herself in the Urals in connection with the expulsion of her husband Alexander Ranov (known in literary circles as the poet who was called “nichevoka” – Aetius Ranov) and lived with him in different cities of the region, E. A. Nikolaeva-Ranova is forced to make a creative and life-creating restructuring and begin cooperation with the Soviet press. Poems and poetries of the Ural period, published mainly in Perm newspapers and magazines, inevitably acquired an agitational sound. E. A. Nikolaeva-Ranova ‘s example shows that in the case of a long stay of visiting writers in the Urals, it makes sense to consider not only their contribution to the creation of the image of the region, but also changes in symbolic statuses or writing manners that happened here, as well as cultural mechanisms leading to these changes. On the other hand, it is also significant that the poetess, who compromises with time in her work, somehow preserved elements of an individual style in some texts that were particularly important to her, leading back to the same poetic practices of the Silver Age. Статья посвящена уральскому периоду творчества поэтессы Е. А. Николаевой (Рановой), примыкавшей до 1922 г. к авангардистской группе поэтов-«ничевоков», но отнюдь не исповедующей в своем творчестве принципы авангардизма, напротив, наследующей главным образом В. Я. Брюсову, А. А. Ахматовой, С. А. Есенину и др. В статье впервые полностью реконструирована биография поэтессы и впервые собраны и проанализированы материалы, относящиеся к уральскому периоду творчества (1922-1929). Мы отмечаем, что оказавшаяся на Урале в связи с высылкой мужа Александра Ранова (в литературных кругах известного как поэта-«ничевока» Аэция Ранова) и жившая с ним в разных городах региона, Е. А. Николаева (Ранова) вынуждена совершить творческую и жизнетворческую перестройку и начать сотрудничество с советской прессой. Стихи и поэмы уральского периода, публиковавшиеся преимущественно в пермских газетах и журналах, неизбежно приобретали агитационное звучание. Пример Е. А. Николаевой (Рановой) показывает, что в случае длительного пребывания приезжих писателей на Урале есть смысл рассматривать не только их вклад в создание образа региона, но и изменения в символических статусах или манерах письма, случившиеся здесь, а также культурные механизмы, приводящие к этим изменениям. С другой стороны, показательно и то, что поэтесса, идущая в своем творчестве на компромиссы со временем, в некоторых особо важных для нее текстах так или иначе сохраняла элементы индивидуального стиля, уводящего все к тем же поэтическим практикам Серебряного века. |