Abstract: | This article centers around the issue of “the death of the author” proposed by Roland Barthes, a French semiologist, in one of his essays. Three novels to a great extent “probabilistic” by two contemporary French novelists are chosen to verify the possibility of the “resurrection” of the author in the blended narratives overloaded with intertextual units both structural and semantic. These novels are: a detective story «La Police des Fleurs, des Arbres et des Forểts» by Romaun Puertolas, a “semiotic” detective novel «Qui a tué Roland Barthes ? La septième fonction du langage» by Laurent Binet and his “would-have-been” «Civilization». The methodology rests upon Derridean deconstruction including «diffrance» principle, based upon two ideas: all things defer to the same field and differ at the same time. Several other approaches used concern the interrelation of the categories of the author, text and the reader. These approaches include theories by M. Bakhtin, R. Jakobson, D. Lodge etc. The analysis reveals that a vectoral outline of probable regressive or progressive development shapes the narrative chain. Another property is to be found in the fusion of genre forms, each evolving according to its rules. Communication practices in these novels obtain greater importance than physical events… That tendency in its turn has caused the revival of the Syncretic truth. Эта статья посвящена проблеме «смерти автора», предложенной французским семиологом Роланом Бартом в одном из его эссе. Три романа двух современных французских романистов, в значительной степени «вероятностные», выбраны для проверки возможности «воскрешения» автора в смешанных нарративах, перегруженных интертекстуальными единицами как структурными, так и семантическими. Этими романами являются: детектив « La Police des Fleurs, des Arbres et des Forểts » Ромона Пуэртоласа, «семиотический» детектив Лорана Бине « Qui a tué Roland Barthes? La septième fonction du langage » Лорана Бине и его «вероятностная» «Цивилизация». Методология основывается на дерридовской деконструкции, включая принцип «различия», основанный на двух идеях: все вещи относятся к одному и тому же полю и различаются в одно и то же время. Привлечены также несколько других подходов, касающихся взаимосвязи категорий автора, текста и читателя. К таким подходам относятся теории М. Бахтина, Р. Якобсона, Д. Лоджа и др. Анализ показал, что векторный контур вероятного регрессивного или прогрессивного развития формирует нарративную цепочку. Другое свойство заключается в слиянии жанровых форм, каждая из которых развивается по своим правилам. Коммуникативные практики в этих романах приобретают большее значение, чем физические события. Эта тенденция, в свою очередь, вызвала возрождение синкретической правды. |