Abstract: | The purpose of the article is to show, through a commentary on four poetic texts in the book “Air and Wind”, the features of I. Zhdanov’s artistic modeling of the metaphysical reality of a dream, its main philosophical and literary context, the associated features of the poet’s worldview and the poetics corresponding to them. We conclude that when the poet shapes metaphysical reality he appeals to folklore and mythological sources (dreams perceived as death as reflected by Russian proverbs, myth about the son of the Thunder-God, tradition of serious laughter etc.), to the religious and philosophical heritage of P. Florensky, psychoanalytic tradition ( Z. Freud, K.-G. Jung, and others), and the artistic experience of classical and non-classical authors (A. S. Pushkin, F. M. Dostoevsky, A. Dante, symbolist poets, the inside-out theory by K. Kedrov). We argue that the event-driven development of the dream in the texts under consideration follows the logic of the mysterialarchaeoplot of death and rebirth. For instance, in the poem “The Soul Will Wake Up And Then…”, the folklore character of Alionushka falls asleep as if immersing into whisper-death, and her dream is projected onto the journey of Dante and Virgil in the “Divine Comedy” through the funnel-shaped hell. P. Florensky analyzed this dream within the laws of probability theory, non-Euclidean geometry, and “reversed” time, which is directed to the absolute beginning, going from consequences back to causes. The intersubjective organization and neosyncretic images of the dream-oriented poet’s texts are interpreted in the article from the point of view of historical poetics and Jungian dream theory. In particular, the first verse in the text “Before the Word” (“You are a stage and an actor in an empty theater”) refers to a dream as a theater, where the dreamer is simultaneously a play-writer, an actor, and a stage, as it was understood by the Austrian psychoanalyst. In conclusion, the article states that the poetics of the dream in Zhdanov’s works have modernist origins and are contingent on the author’s creative way of thinking. Цель статьи – показать через комментарий к четырем стихотворным текстам, входящим в книгу «Воздух и ветер», особенности художественного моделирования И. Ждановым метафизической реальности сновидения, основной ее философский и литературный контекст, связанные с ней особенности мироощущения поэта и соответствующую им поэтику. Устанавливается, что ситуация сновидения в рассматриваемых текстах отсылает к фольклорной и мифологической традиции (понимание сна как смерти, миф о сыне Громовержца, серьезно-смеховая культура и др.), религиозно-философскому наследию П. Флоренского, психоаналитической традиции (З. Фрейд, К.-Г. Юнг и др.), художественному опыту классических и неклассических поэтов и писателей (А. С. Пушкин, Ф. М. Достоевский, А. Данте, поэты-символисты, К. Кедров и др.). Обосновывается, что событийное развитие сновидения в текстах И. Жданова происходит в логике мистериального археосюжета смерти и возрождения. Например, в стихотворении «Душа проснется и тогда…» сновидение как погружение фольклорного персонажа Аленушки в «шепот»-смерть проецируется на путешествие Данта и Вергилия в «Божественной комедии» по воронкообразному аду, исследованное П. Флоренским в аспекте законов «обращенного» времени, теории вероятности и неэвклидовой геометрии. Межсубъектная организация и неосинкретическая образность текстов поэта со сновидческой направленностью интерпретируются в статье с точки зрения неклассических процессов в русской лирике и учения К.-Г. Юнга о сновидении. В частности, определяется, что образ сновидения в тексте «До слова» («Ты – сцена и актер в пустующем театре») восходит к пониманию австрийским психоаналитиком сна как театра, где сновидец одновременно выступает в качестве драматурга, актера, зрителей и сцены. Делается вывод, что поэтика сновидения в стихотворениях И. Жданова является модернистской по генезису и обусловливается мистериальной направленностью художественного мышления поэта. |