Abstract: | The article examines the development of Joyce’s collage-editing technique of the collection “Dubliners” in M. Shishkin’s novel “Maidenhair”. The aim of the work is to investigate the rules of the transition of Joyce’s surrealist collage into Shishkin’s collage-editing principle, where a new type of collage, as an intellectual concernment, made it possible to comprehend editing, avant-garde and the destinies of culture in a situation of intercultural communication. The subject of this research is the specificity of Shishkin’s collage-editing technique in its dynamic development. The study required not only a comparatively-comparable method, but also a constant consideration of the general context of the evolution of the terms “collage” and “editing” in the 20th-21st centuries. And the approval of their standard literary significance. The analysis made it possible to reveal Joyce’s technique, that was close to surrealistic collage, in describing the general paralysis of Dublin at the beginning of the 20th century, is reinterpreted by Shishkin into a postmodern collage, where Russian reality was presented as initially nonintegral, which had been in a state of paralyzed consciousness for a long time. And only love, according to both authors, serves to overcome such disunity. It turns out that true love on earth is unattainable, therefore, to form a general impression of its loss, Joyce turns to the editing technique that allows various love stories to collide each other, increasing the effect of alienation at the boundaries of their touch. Shishkin, rethinking Joyce’s type of editing into a postmodern editing principle, declares the hope of finding eternal love on earth, equal to vital energy. In the collection “Dubliners” and the novel “Maidenhair”, the theme of death represents a combination of collage and editing techniques at the same time. Where Joyce’s longing for a departed ideal is supplemented by the significance of the birth of something new (organization, idea etc.), but in Joyce’s world, death completes the life cycle of a person; and in Shishkin’s work, the boundaries between life and death have already been fundamentally erased, which allows the heroes, more precisely the stories as their embodiments after their death, to continue their existence. В статье исследуется разработка джойсовской коллажно-монтажной техники сборника «Дублинцы» в романе М. Шишкина «Венерин волос». Цель работы – исследовать правила перехода сюрреалистического коллажа Дж. Джойса в коллажно-монтажный принцип М. Шишкина, где коллаж нового типа, как наполненное авторскими аллюзиями интеллектуальное предприятие, позволяет осмыслить монтаж, авангард и судьбы культуры в ситуации межкультурной коммуникации. Предметом исследования является специфика коллажно-монтажной техники Шишкина в ее динамическом развитии. Исследование потребовало не только сравнительно-сопоставительного метода, но и постоянного учета общего контекста эволюции терминов «коллаж» и «монтаж» в ХХ-ХХI вв. и утверждения их нормативного литературоведческого значения. Проведенный анализ позволил выявить, что близкая сюрреалистическому коллажу техника Джойса в описании всеобщего паралича Дублина начала ХХ в. переосмысляется Шишкиным как постмодернистский коллаж, где российская действительность представлена изначально не-цельной, находящейся уже долгое время в состоянии парализованного сознания. Только любовь, по мнению обоих авторов, может стать единственной возможностью спасения от этой разобщенности. Сам способ описания событий у обоих авторов позволяет выявить, что истинная любовь на земле недостижима. Поэтому для создания общей атмосферы ее утраты Джойс обращается к монтажной технике, позволяющей сталкивать между собой различные любовные истории, усиливая эффект отчужденности на границах их касаний. А Шишкин, переосмысливая джойсовский тип монтажа в постмодернистский монтажный принцип, высказывает надежду на обретение вечной любви на земле, равной витальной энергии. В сборнике «Дублинцы» и романе «Венерин волос» тема смерти репрезентирует одновременное сочетание коллажной и монтажной техники. У Джойса тоска по ушедшему идеалу дополняется значимостью рождения нового (организации, идеи и т. д.), но в джойсовском мире смерть завершает жизненный цикл человека; а у Шишкина уже принципиально стерты границы между жизнью и смертью, что и позволяет героям, точнее историям, в которые они превращаются после своей кончины, продолжать свое существование. |