Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8783
Title: Творческие задания как способ формирования познавательных универсальных учебных действий обучающихся: анализ опытно-экспериментальной работы
Other Titles: Creative tasks as a way of formation of students'' cognitive universal educational actions: analysis of experimental work
Authors: Gauch, O. N.
Гауч, О. Н.
Keywords: universal cognitive learning activities
creative tasks
cognitive activity
познавательные универсальные учебные действия
творческие задания
познавательная активность
Issue Date: 2016
Publisher: Аналитика Родис
Citation: Гауч, О. Н. Творческие задания как способ формирования познавательных универсальных учебных действий обучающихся: анализ опытно-экспериментальной работы / О. Н. Гауч. – Текст : электронный // Педагогический журнал. – Москва : Аналитика Родис, 2016. – Т. 6, № 5А. – С. 112-121.
Abstract: The article deals with the problem of formation of students' cognitive universal educational actions. The author argues the necessity of the use of the creative nature of jobs in order to eliminate this problem, the significance of metasubject approach in the formation of cognitive skills and improving students' motivation for learning. The relevance of this approach is determined by the requirements of the federal educational standards that focus on the formation of the graduate school of universal learning actions. The article reflects the results of a study on the implementation of the method of formation of students' cognitive universal educational actions at the lessons of world culture. The technique is based on a parallel formation of creative abilities and personal qualities of students when working with the artifacts of culture. The author talks about the possibilities of use of the system tasks, aimed at creating a universal cognitive training at lessons of world culture. He also describes the positive results of the experiment, indicating significant changes in the cognitive sphere of students' activity and increase of their interest in the subject. The proposed method, according to the author, can be used effectively as part of the humanities in order to implement the requirements of the educational standard for the education quality for secondary school graduates.
Рассматривается проблема формирования познавательных универсальных учебных действий. Указывается на необходимость использования заданий творческого характера с целью устранения данной проблемы. Подчеркивается значимость метапредметного подхода в формировании познавательных универсальных учебных действий и повышении мотивации учащихся к процессу обучения. Актуальность данного подхода определяется требованиями федерального образовательного стандарта, акцентирующего внимание на формировании у выпускника школы универсальных учебных действий. В работе нашли отражение результаты исследования по внедрению методики формирования универсальных учебных действий учащихся 11 класса на уроках мировой художественной культуры. Рассматриваемая методика основывается на параллельном формировании творческих способностей и личностных качеств обучающихся при работе с артефактами художественной культуры. Продемонстрированы возможности системного применения заданий, направленных на формирование познавательных универсальных учебных действий на уроках мировой художественной культуры. Описаны положительные результаты эксперимента, свидетельствующие о существенных изменениях в познавательной сфере деятельности обучающихся и повышении их заинтересованности в предмете. Предложенная методика, по мнению автора, может быть эффективно использована в рамках предметов гуманитарного цикла с целью реализации требований образовательного стандарта к качеству подготовки выпускника общеобразовательной школы.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8783
ISSN: 2223-5434
Source: Педагогический журнал. – 2016. – Т. 6, № 5А
Appears in Collections:Научные сборники, статьи, препринты

Files in This Item:
File SizeFormat 
pzh2016_6-5A_112_121.pdf313.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.