Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13923
Title: | Социальное самочувствие подростка оценка успешности жизненных перспектив (по материалам кросскультурного исследования) |
Other Titles: | Social self-awareness of a teenager: self-evaluation of life prospects (a cross-cultural study) |
Authors: | Sobkin, V. S. Smyslova, М. М. Собкин, В. С. Смыслова, М. М. |
Keywords: | self-evaluation of life prospects adolescence cross-cultural study national self-identity school bullying social status кросскультурное исследование национальная самоидентификация буллинг социальный статус оценка успешности жизненных перспектив подростковый возраст |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Издательство Тюменского государственного университета |
Citation: | Собкин, В. С. Социальное самочувствие подростка оценка успешности жизненных перспектив (по материалам кросскультурного исследования) / В. С. Собкин, М. М. Смыслова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2014. – № 8. – С. 19-27. |
Abstract: | The article presents and discusses results of the large-scale inquiry that involved 4929 high school students from Moscow, Riga and Kishinev. The inquiry helped to investigate emotional self-evaluation of a teenager's life prospects, to reveal and describe the impacts of different social stratification and sociocultural factors (a family's financial situation, social status among classmates, experience of being a victim of school bullying, national self-identity). Special attention was paid to the consideration of the significance of sociocultural context of education (schools for national majorities/minorities) in the formation of positive/negative self-evaluation of life prospects by the students of high school. В статье излагаются и обсуждаются результаты масштабного опроса 4929 старшеклассников Москвы, Риги и Кишинева, характеризующие особенности эмоциональной оценки подростками успешности своих жизненных перспектив в зависимости от влияния различных социально-стратификационных и социокультурных факторов (материальное положение семьи, социальный статус среди одноклассников, опыт переживания школьной травли, отношение к своей национальной принадлежности). Особое внимание уделено рассмотрению вопроса о значимости социокультурного контекста обучения (школы национального большинства/меньшинства) в формировании позитивной/негативной оценки старшеклассниками своих жизненных перспектив. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13923 |
ISSN: | 1562-2983 1994-8484 |
Source: | Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социология. – 2014. – № 8 |
Appears in Collections: | Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.