Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13923
Title: Социальное самочувствие подростка оценка успешности жизненных перспектив (по материалам кросскультурного исследования)
Other Titles: Social self-awareness of a teenager: self-evaluation of life prospects (a cross-cultural study)
Authors: Собкин, Владимир Самуилович
Мaria, М. Smyslova
Vladimir, S. Sobkin
Смыслова, М. М.
Keywords: Подростковый возраст;cross-cultural study;national self-identity;school bullying;social status;self-evaluation of life prospects;Adolescence;кросскультурное исследование;национальная самоидентификация;буллинг;социальный статус;оценка успешности жизненных перспектив
Issue Date: 2014
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования. Социология (№8) 2014
Abstract: В статье излагаются и обсуждаются результаты масштабного опроса 4929 старшеклассников Москвы, Риги и Кишинева, характеризующие особенности эмоциональной оценки подростками успешности своих жизненных перспектив в зависимости от влияния различных социально-стратификационных и социокультурных факторов (материальное положение семьи, социальный статус среди одноклассников, опыт переживания школьной травли, отношение к своей национальной принадлежности). Особое внимание уделено рассмотрению вопроса о значимости социокультурного контекста обучения (школы национального большинства/меньшинства) в формировании позитивной/негативной оценки старшеклассниками своих жизненных . The article presents and discusses results of the large-scale inquiry that involved 4929 high school students from Moscow, Riga and Kishinev. The inquiry helped to investigate emotional self-evaluation of a teenager's life prospects, to reveal and describe the impacts of different social stratification and sociocultural factors (a family's financial situation, social status among classmates, experience of being a victim of school bullying, national self-identity). Special attention was paid to the consideration of the significance of sociocultural context of education (schools for national majorities/minorities) in the formation of positive/negative self-evaluation of life prospects by the students of high school.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13923
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
Собкин, Смыслова 19-27.pdf1,29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.