Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/30774
Title: Музыка как единство многообразного
Other Titles: Music as a unity of the diverse
Authors: Деньгина, Μ. В.
Dengina, Μ. V.
Keywords: музыкальное искусство
музыковедение
философия музыки
музыка
musical art
musicology
philosophy of music
music
Issue Date: 2007
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Деньгина, Μ. В. Музыка как единство многообразного / Μ. В. Деньгина. — Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. — 2007. — № 1. — С. 141–148.
Abstract: Современная научная ситуация – это и противоречия традиционности и модернизма, и компьютерно-информационная революция, становление современного, совершенного и гармоничного человека, общества – не разрешима без углубленного исследования соотношений музыковедения с другими научными дисциплинами: философией, социологией, эстетикой, этикой, психологией, физикой, математикой, медициной, экологией и др. Данная тема исследования помогла сделать определенные выводы: во-первых, взаимодействие философии и музыки рождает философию музыки, которую необходимо рассматривать с разных сторон, аспектов и уровней. Во-вторых, теория и практика музыки как особый вид деятельности содержат виды отражения, в частности, по линии материальное (М) – идеальное (И). В-третьих, способствовала осознанию специфики современного единства музыкального многообразия. В-четвертых, раскрываются возможности использования выводов об аспектности и отражательности музыки в педагогической деятельности.
The modern scientific situation – the contradictions of traditionalism and modernism, and the computer and information revolution, the formation of a modern, perfect and harmonious person, society – is not solvable without an in-depth study of the relationship of musicology with other scientific disciplines: philosophy, sociology, aesthetics, ethics, psychology, physics, mathematics, medicine, ecology, etc. This research topic helped to draw certain conclusions: firstly, the interaction of philosophy and music gives rise to the philosophy of music, which must be considered from different sides, aspects and levels. Secondly, the theory and practice of music as a special type of activity contain types of reflection, in particular, along the line of material (M) – ideal (I). Thirdly, it contributed to the awareness of the specifics of the modern unity of musical diversity. Fourthly, the possibilities of using conclusions about the aspect and reflectivity of music in pedagogical activity are revealed.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/30774
ISSN: 1562-2983
Source: Вестник Тюменского государственного университета. — 2007. — № 1
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
vestnikTyumGU_2007_1_141_148.pdf5.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.