Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/31215
Title: Системологический аспект определения основных понятий теории физической культуры
Other Titles: The systemological aspect of defining the basic concepts of the theory of physical culture
Authors: Сулейманов, И. И.
Suleimanov, I. I.
Keywords: высшее образование в России
физическое воспитание
физическая культура
физкультурное образование
higher education in Russia
physical education
physical culture
physical education
Issue Date: 2000
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Сулейманов, И. И. Системологический аспект определения основных понятий теории физической культуры / И. И. Сулейманов. — Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. — 2000. — № 2. — С. 122–129.
Abstract: Актуальность определения основных понятий теории физической культуры с системологических позиций обусловлена, во-первых, необходимостью уточнения соотношения их с ведущими общепедагогическими понятиями, поскольку с логических позиций данное соотношение зачастую нарушается (например, чрезмерно широкое понимание понятия «физическое воспитание»). Во-вторых, актуальность обусловлена необходимостью формирования у студентов в системе профессионального физкультурного образования четкой теоретической базы, на которую они будут опираться в своей будущей профессиональной деятельности в качестве учителя физической культуры, тренера, что без наличия логически непротиворечивой системы ведущих понятий невозможно сделать. В статье сделана попытка логически обосновать определения основных понятий теории физической культуры с учетом уточнения соотношения ведущих понятий на общепедагогическом и философском уровнях.
The relevance of defining the basic concepts of the theory of physical culture from a systematic point of view is due, firstly, to the need to clarify their relationship with the leading general pedagogical concepts, since from a logical point of view this relationship is often violated (for example, an excessively broad understanding of the concept of «physical education»). Secondly, the relevance is due to the need for students to form a clear theoretical base in the system of professional physical education, on which they will rely in their future professional activities as a physical education teacher, coach, which cannot be done without a logically consistent system of leading concepts. The article attempts to logically substantiate the definitions of the basic concepts of the theory of physical culture, taking into account the clarification of the ratio of the leading concepts at the general pedagogical and philosophical levels.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/31215
ISSN: 1562-2983
Source: Вестник Тюменского государственного университета. — 2000. — № 2
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
vestnikTyumGU_2000_2_122_129.pdf5.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.