Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/37301
Title: | Актуальный уровень самоактуализации будущих педагогов и перспективы их профессионального развития |
Other Titles: | Current level of self-actualization of future teachers and prospects of their professional development |
Authors: | Неумоева-Колчеданцева, Е. В. Neumoeva-Kolchedantseva, E. V. |
Keywords: | самоактуализация личности личностный потенциал педагогическая деятельность перспективы профессионального развития педагогическое сопровождение personality self-actualization personal potential pedagogical activity prospects for professional development pedagogical support |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Редакция научного международного журнала «Мир науки, культуры, образования» |
Citation: | Неумоева-Колчеданцева, Е. В. Актуальный уровень самоактуализации будущих педагогов и перспективы их профессионального развития / Е. В. Неумоева-Колчеданцева. — Текст : электронный // Мир науки, культуры, образования. — 2021. — № 3 (88). — С. 146-148. |
Abstract: | Статья посвящена экспериментальной оценке актуального уровня самоактуализации личности студентов педагогической магистратуры. В традициях экзистенциально-гуманистического подхода самоактуализация рассматривается как всестороннее и непрерывное развитие личностного потенциала, максимальная реализация возможностей человека в контексте деятельности. Актуальность исследования определяется гуманитарным характером педагогического образования и педагогической деятельности, что предполагает первичность процессов личностного развития, выступающих как «база» профессионального развития будущего педагога (педагога). В связи с этим актуальный уровень самоактуализации будущих педагогов рассматривается как предиктор перспектив их профессионального развития. Ориентировочный прогноз профессионального развития дается в зависимости от выявленного уровня самоактуализации. Относительно 2/3 экспериментальной выборки дается позитивный прогноз. Вместе с тем в целом результаты исследования позволяют обозначить актуальную проблему: недостаточное внимание к вопросам личностного развития будущих педагогов в образовательном процессе. В связи с этим ближайшие перспективы педагогического образования связываются с теоретическим обоснованием и практической реализацией практик, релевантных его гуманитарной сущности, а именно - с сопровождением самоактуализации личности будущих педагогов. The paper is dedicated to experimental assessment of the current level of self-actualization of a personality of students who study to get their pedagogical master’s degree. In traditions of the existential-humanistic approach, self-actualization is considered as a comprehensive and continuous development of personal potential, the maximum realization of a person’s capabilities in the context of activity. The relevance of the study is determined by the humanitarian nature of pedagogical education and pedagogical activity, which implies the primacy of the processes of personal development, which act as a «base» for the professional development of a future teacher. In this regard, the current level of self-actualization of future teachers is considered as a predictor of prospects for their professional development. An approximate forecast of professional development is given depending on the identified level of self-actualization. A positive prognosis is given for 2/3 of the experimental sample. At the same time, in general, the results of the study allow to identify an urgent problem: insufficient attention to the issues of personal development of future teachers in the educational process. In this regard, the immediate prospects of pedagogical education are associated with the theoretical substantiation and practical implementation of practices relevant to its humanitarian essence, namely, with the accompaniment of self-actualization of the personality of future teachers. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/37301 |
ISSN: | 1991-5497 |
Source: | Мир науки, культуры, образования. — 2021. — № 3 (88) |
Appears in Collections: | Научные сборники, статьи, препринты |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1991-5497_2021_3_146_148.pdf | 460,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.