Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13913
Title: К вопросу об эффективности профориентационной работы в современной общеобразовательной школе
Other Titles: To the issue of career guidance effectivness in the modern comprehensive school
Authors: Семенов, М. Ю.
Maxim, Yu Semenov
Maria, V. Batyreva
Батырева, Мария Владимировна
Keywords: vocational guidance;School;vocational guidance services;профориентационные услуги;профессиональная ориентация;Школа
Issue Date: 2014
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования. Социология (№8) 2014
Abstract: В статье поднимаются вопросы оценки эффективности работы по профессиональной ориентации в школе. Авторы делают акцент на том, что профориентация — одна из ключевых функций основной школы в современных условиях. Именно мероприятия по профессиональной ориентации способствуют адекватному профессиональному выбору школьников, который им дает дальнейший жизненный успех, а рынку труда — специалистов нужного качества и в необходимом количестве. Следовательно, эффективность этой работы требует регулярной оценки посредством опросов старшеклассников, направленных на выявление их профессионально-образовательных ориентаций и оценок качества получаемых профориентационных услуг. Подобные исследования необходимы для повышения качества осуществляемой школами профориентационной работы. На основе результатов исследования, проведенного учебно-научной социологической лабораторией при кафедре общей и экономической социологии Тюменского государственного университета, в статье сделана попытка анализа эффективности работы по профессиональной ориентации школьников в регионе. При этом учтены как объективные показатели качества профориентационных услуг (перечень выбираемых старшеклассниками учреждений профессионального образования и направлений подготовки), так и субъективные оценки (оценка степени влияния на профессионально-образовательный выбор различных агентов, удовлетворенность получателей профориентационных услуг их качеством). По результатам анализа разработаны рекомендации, направленные на совершенствование существующей системы профориентации в общеобразовательной . The article raises questions of vocational guidance assessment in schools. The authors emphasize that in modern conditions, career guidance is one of the key functions of middle schools. Vocational guidance activities expressly promote school students' adequate career choice that increases their chances for future success in life and provides necessary quantity and quality of specialists for the labor market. Consequently, the efficiency of these activities depends on regular assessment through polls designed for senior students and aimed at identification of their professional and educational aspirations and evaluation of the quality of the career guidance received. A similar research is necessary to improve the quality of career guidance conducted in schools. Based on the research conducted by the educational and scientific sociological laboratory of the Tyumen State University Department of General and Economic Sociology, this article attempts to analyze the efficiency of vocational guidance for school students in the region. In addition, both objective properties of career guidance quality (the list of the major subjects and institutes of professional education, selected by senior students) and subjective value (assessment of the degree of influence on professional and educational choices of different agents, satisfaction with the quality of the received career guidance) are taken into account. Following the results of the analysis, recommendations aimed at improving the existing system of career guidance in secondary schools are developed.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13913
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
Батырева, Семенов 50-56.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.