Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13924
Title: Современные подходы к организации профориентационной работы классического университета в системе профессионального самоопределения старшеклассников
Other Titles: Modern approaches to the organization of vocational guidance work of a classical university In the high school students' vocational identity formation
Authors: Tolstoguzov, S. N.
Толстогузов, С. Н.
Keywords: vector
professional identity
selective and person-oriented career guidance
профессиональное самоопределение
векторная
селективная и личностно-ориентированная профориентация
Issue Date: 2014
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Толстогузов, С. Н. Современные подходы к организации профориентационной работы классического университета в системе профессионального самоопределения старшеклассников / С. Н. Толстогузов // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2014. – № 8. – С. 40-49.
Abstract: The article discusses current approaches to organization of vocational guidance for young people in Russia, carried out by various social institutions. It describes models of person-oriented, vector and selective career guidance. It is noted that the agitational (recruitment-based) approach can only serve as an element in an integral system of professional identity of the youth. The article points out a number of drawbacks of career guidance activities performed by state authorities, such as aiming to address today's problems, without taking into consideration prospects for future development. It summarizes the experience of the Tyumen State University admissions office in the vocational guidance. Schools are viewed as a central link in promoting professional identity formation for high school students.
В статье рассматриваются современные подходы к организации профориентационной работы с молодежью в России, реализуемые различными социальными институтами. Описываются модели личностно-ориентированной, векторной и селективной профориентации. Отмечается, что профагитационный (рекрутинговый) подход может служить лишь элементом в целостной системе профессионального самоопределения молодежи. Указаны недостатки профориентационной деятельности органов государственной власти, направленной на решение сегодняшних задач, без учета перспектив развития. Обобщен опыт профориентационной работы приемной комиссии Тюменского государственного университета. Утверждается, что школа является центральным звеном работы по содействию в профессиональном самоопределении старшеклассников.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13924
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13924
ISSN: 1562-2983
1994-8484
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социология. – 2014. – № 8
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Толстогузов 40-49.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.