Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13926
Title: Социологическое исследование как компонент системы медико-биологического мониторинга профилактики йодного дефицита
Other Titles: Iodine deficiency prevention. Sociological research as a component of medical and biological monitoring
Authors: Larisa, S. Kovalzhina
Ковальжина, Л. С.
Суплотова, Л. А.
Макарова, О. Б.
Galina, V. Sharukho
Ludmila, A. Suplotova
Olga, B. Makarova
Шарухо, Г. В.
Keywords: medical and biological monitoring;Sociological research;профилактика;iodine deficiency prevention;йодный дефицит;медико-биологический мониторинг;Социологическое исследование
Issue Date: 2014
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования. Социология (№8) 2014
Abstract: В статье рассматриваются актуальные проблемы профилактики йодного дефицита в России. Дефицит йода приводит к развитию многих заболеваний, оказывает негативное влияние на физическое развитие детей, репродуктивное и соматическое здоровье. Для изучения указанных проблем и повышения эффективности реализуемых региональных программ авторы предлагают использовать в комплексном медико-биологическом мониторинге социологические исследования с целью получения информации о профилактическом поведении человека в контексте конкретных параметров условий жизни, а также выявления моделей поведения различных групп населения в сфере профилактики йодного дефицита. Представлена краткая характеристика результатов социологического исследования информированности школьников и их родителей о ситуации природного дефицита йода и методах профилактики на территории Тюменской области. В ходе исследования получены данные, свидетельствующие о недостаточной осведомленности о методах и способах профилактики йододефицита у школьников. Авторы приходят к выводу, что для большей эффективности реализуемых региональных программ профилактики йододефицита необходимо усилить образовательный компонент, используя новые методы стимулирования профилактического поведения среди школьников и их . The article discusses the current challenges related to the prevention of iodine deficiency in Russia. Iodine deficiency takes a special place among other microelementhoses. Iodine deficiency leads to the iodine deficiency disorders that have an impact on the population's health and intellectual potential, physical development of children, reproductive and somatic health. To study these problems and to increase the efficiency of regional prevention programs, sociological studies were used in complex medical and biological monitoring. The aim of this monitoring is to obtain information on the social conditions of preventive behavior in the context of living conditions parameters, and to detect behavioral models of different population groups in the field of iodine deficiency prevention. The autors present their brief summary of sociological study of awareness about the situation with iodine deficiency among schoolchildren and their parents in the Tyumen Region and different methods of iodine deficiency prevention. During the research we detected low awareness about methods and ways of iodine deficiency prevention. Just a half of parents takes the responsibility of iodine deficiency prevention. Respondents noted low ability of their relatives and neighbors to take care of iodine deficiency prevention in the family. For higher efficiency of regional programs in iodine deficiency prevention, educational component should be increased by using new methods of preventive behavior stimulation among school children and their relatives.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13926
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
Шарухо 137-146.pdf1,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.