Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14039
Title: Молодой учитель: профессиональная социализация и качество жизни
Other Titles: The young teacher: professional socialization and living standards
Authors: Efimova, G. Z.
Ефимова, Г. З.
Keywords: teacher
young teacher
professional environment
sociology of labour
sociology of education
professionalization of the personality
socialization of the personality
professional socialization
school
education system
профессиональная социализация
молодой учитель
учитель
школа
система образования
социализация личности
профессионализация личности
социология образования
социология труда
профессиональная среда
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Ефимова, Г. З. Молодой учитель : профессиональная социализация и качество жизни / Г. З. Ефимова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 3(3). – С. 102-113.
Abstract: The article describes the process of a young teacher’s professional socialization in an educational institution. The main challenges and risks rising within this process are outlined. We deal with some features of a teacher’s professional daily routine and observe official statistical data concerning the age of the teaching staff in Russia. The role of junior staff employed in education is demonstrated. Professional socialization is claimed to be of importance for young employees nowadays.The article contains analysis of the main results of the 2015 survey «Quality of a Teacher’s Life» conducted among teachers of educational institutions of the South of Tyumen Region.The aim of the article is to analyze the main variables in the evaluation of the process of a young teacher’s professional socialization. The main factors influencing career choices, sense of accomplishment, workload, group cohesion, social and psychological atmosphere in the team, desire for a career change etc. are considered.The main effect of a successful professional socialization is the formation of a professional identity, which is characterized by a constant process of personal development and self-actualization. The results of this study deepen the knowledge of young employees’ professional socialization, as the teachers survey showed, and can be used by sociologists, psychologists, and educators.
В статье рассмотрен процесс профессиональной социализации молодого учителя в общеобразовательном учреждении. Обозначены основные проблемы, риски данного процесса. Проанализированы некоторые характеристики повседневной трудовой деятельности педагога. Представлены данные официальной статистики о возрастном составе педагогического корпуса в России. Показана роль молодежи в педагогической профессии. Отмечается актуальность профессиональной социализации для молодого работника. Статья содержит анализ основных результатов социологического исследования «Качество жизни учителя», проведенного в 2015 году среди педагогов общеобразовательных учреждений юга Тюменской области. Целью статьи является анализ основных переменных для оценки процесса профессиональной социализации молодого учителя. Определены основные факторы выбора профессии, удовлетворенность профессией, объем нагрузки, уровень сплоченности коллектива, социально-психологическая атмосфера в коллективе, готовность перейти на другую работу и прочее.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14039
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14039
ISSN: 2411-7897
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. – 2015. – Т. 1, № 3(3)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ефимова Г.З..._3(3)-9.pdf274.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.