Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14102
Title: Поэтика трапезы в литературе и кинематографе: от викторианства к модернизму
Other Titles: The poetics of repast in literature and cinema: from victorian age to modernism
Authors: Gorbunova, N. V.
Lipskaya, L. I.
Ushakova, O. M.
Горбунова, Н. В.
Липская, Л. И.
Ушакова, О. М.
Keywords: poetics of everyday life
a cultural code
a ritual
modernism
Victorian Age
literature and cinema
культурный код
поэтика повседневности
ритуал
модернизм
викторианство
литературная экранизация
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Горбунова, Н. В. Поэтика трапезы в литературе и кинематографе: от викторианства к модернизму / Н. В. Горбунова, Л. И. Липская, О. М. Ушакова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 2(2). – С. 60-69.
Abstract: This article deals with the poetics of repast and a system of food codes in the texts of English (Irish) Victorian and Modernist writers. The material under analysis includes George Eliot’s novel Middlemarch, James Joyce’s Ulysses and film adaptations of these novels. The research aim is to study the function of everyday elements in the structure of classical and nonclassical discourses. Both in Victorian and modernist texts food is an object for mythologising, but Victorian and Modernist writers employ different aesthetic approaches and types of narration. The problems considered in the research are everyday life in literature and cinema, the system of cultural codes, meal and a Victorian myth of happy family life, eating habits as one of the cultural codes of the time, «kitchen» metaphors, eating and drinking as philosophical concepts, food as a ritual, sacred aspects of eating and cooking, visualization of everyday life, food allusions, the code of everyday life as a means of hero characteristics, etc.
В статье рассматриваются поэтика трапезы и система пищевых кодов в текстах английских (ирландских) писателей, представителей викторианской и модернистской литератур. Материалом исследования стали романы Дж. Элиот («Мидлмарч») и Дж. Джойса («Улисс») и их экранизации. Целью является изучение функции повседневных элементов в смыслообразовании классического и неклассического художественного дискурса. Как в викторианской, так и в модернистской литературе еда является предметом мифологизирования, но при этом используются различные эстетические установки и нарративные практики. Основные проблемы, к которым обращаются авторы работы: повседневность в литературе и кинематографе, система культурных кодов, трапеза и викторианский миф счастливой семейной жизни, гастрономические пристрастия как один из культурных кодов эпохи, «кухонные» метафоры, еда и питье как философские понятия, еда как ритуал, сакральные аспекты поедания и приготовления пищи, визуализация повседневного, пищевые ассоциации, код повседневности как средство характеристики персонажа и т. п.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14102
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14102
ISSN: 2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 2(2)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Горбунова, Липская, Ушакова.pdf2.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.