Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14104
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKarachentseva, T. S.en
dc.contributor.authorКараченцева, Т. С.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T06:49:39Z-
dc.date.available2018-12-12T06:49:39Z-
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationКараченцева, Т. С. Бахтин, хронотоп и две эстетики Канта (комментарий к одному примечанию) / Т. С. Караченцева // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 2(2). – С. 100-107.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14104-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14104
dc.description.abstractThis article deals with the conceptual paradox of the notion of chronotope, which consists in the fact that, according to Bakhtin, this notion must be a category (in the Kantian sense) and, at the same time, a form of intuition. The comparative analysis of Kant’s aesthetics (in its two senses) and Bakhtin’s aesthetics is used as a research tool. It is shown that a consistent interpretation of the chronotope both as a category of literature and a form of vision becomes possible only on the basis of Bakhtin’s idea that aesthetics has its own categories, not borrowed from the theory of knowledge and ethics, by which the «real existence» is transposed into the dimension of literary presentation.en
dc.description.abstractВ статье рассматривается парадокс понятия «хронотоп», состоящий в том, что, по замыслу Бахтина, это понятие должно быть и категорией (в кантовском смысле), и формой созерцания одновременно. В качестве инструмента исследования используется метод сравнительного анализа эстетики Канта (в двух ее смыслах) и эстетики Бахтина. Показывается, что непротиворечивая интерпретация понятия «хронотоп» как категории литературы и одновременно как формы эстетического видения становится возможной лишь на основе бахтинской идеи о том, что у эстетики есть собственные, не заимствованные из теории познания или этики, категории, посредством которых «реальная действительность» переводится в измерение изображения.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 2(2)ru
dc.subjectintuitionen
dc.subjectcategoryen
dc.subjectaestheticsen
dc.subjectэстетикаru
dc.subjectкатегорияru
dc.subjectсозерцаниеru
dc.titleБахтин, хронотоп и две эстетики Канта (комментарий к одному примечанию)ru
dc.title.alternativeBakhtin, chronotope and two Kant’s aesthetics (comments to some footnote)en
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage100
local.description.lastpage107
local.issue2(2)
local.volume1
local.identifier.uuidd78bd1d7-fdec-449f-8e60-da9a709296dd-
local.identifier.handleru-tsu/14104-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Караченцева.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.