Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14112
Title: Формирование готовности студентов-бакалавров к разрешению конфликтов в образовательном процессе дошкольного образовательного учреждения
Other Titles: Formation of students-bachelors’ readiness to resolution of conflicts in educational process of preschool educational institutions
Authors: Galina, M. Boltunova
Tatiana, V. Belova
Болтунова, Галина Михайловна
Белова, Татьяна Владимировна
Keywords: the method of case-study;success situation;Readiness to resolve conflicts;a simulation game;метод кейс-стади;ситуация успеха;Готовность к разрешению конфликтов;деловая игра
Issue Date: 2015
Citation: Болтунова, Г. М. Формирование готовности студентов-бакалавров к разрешению конфликтов в образовательном процессе дошкольного образовательного учреждения / Г. М. Болтунова, Т. В. Белова // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2015. - Т. 1, № 2 (2). - С. 203-213.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2015. Том 1 №2(2)
Abstract: В статье определена значимость готовности студентов-бакалавров к разрешению конфликтов в современном образовательном процессе дошкольного образовательного учреждения (ДОУ). Анализ практики и оценка готовности педагогов-практиков к разрешению конфликтов, возникающих в образовательном процессе, подтверждают значение и место формирования этой готовности в структуре профессиональной подготовки в вузе. В статье охарактеризованы пути и способы формирования теоретической, психологической и практической готовности студентов-бакалавров к разрешению конфликтов детей дошкольного возраста. Приведен авторский подход к систематизации конфликтологических знаний и формированию конфликтологических умений будущих педагогов. Рассматриваются возможности использования «Ситуации успеха» как средства формирования положительного отношения первокурсников к решению сложных педагогических ситуаций. Авторами статьи обоснована целесообразность применения интерактивных технологий (кейс-стади, деловой игры и других), в ходе которых формируются конфликтологические умения видения конфликта, его анализа, рефлексии и выбора продуктивных стратегий и тактик разрешения конфликтов в образовательном процессе. В статье сформулированы основные критерии оценки готовности студентов-бакалавров к разрешению конфликтов в образовательном процессе . This article focuses on the importance of students-bachelors’ readiness to resolve conflicts in modern educational process at preschool educational institutions. The analysis of practice and the assessment of teachers’ readiness to resolve conflicts that occur in educational process confirm the value and importance of forming this readiness within the structure of vocational training in higher education institutions. The authors of the article characterize the ways to form theoretical, psychological and practical readiness of students-bachelors to resolve conflicts that children of preschool and school age have. The article reveals the authors’ approach to the systematization of students’ knowledge on conflicts and formation of corresponding skills. The article shows the possibilities to use “success situation” as means to form positive relation of the first-year students to the resolution of difficult pedagogical situations.The authors of the article prove the expediency to implement interactive technologies (case-studies and simulation games), that help to form necessary ability to identify conflicts, to analyze conflicts, to reflect on them, and to choose productive strategies and tactics to resolve conflicts in educational process. The main criteria of assessment of students-bachelors’ readiness to resolve conflicts in educational process at preschool educational institutions are formulated in the article.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14112
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Болтунова, Белова.pdf1,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.