Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14176
Title: Проблема целеполагания при обучении иностранному языку в гетерогенной образовательной среде
Other Titles: The problem of goal-setting in a foreign language teaching in a diverse educational environment
Authors: Shadrova, E. V.
Tikhomirova, E. L.
Шадрова, Е. В.
Тихомирова, Е. Л.
Keywords: foreign languages
special educational needs
diversity
pedagogical goal-setting
aim
цель
иностранные языки
особые образовательные потребности
разнообразие
педагогическое целеполагание
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Шадрова, Е. В. Проблема целеполагания при обучении иностранному языку в гетерогенной образовательной среде / Е. В. Шадрова, Е. Л. Тихомирова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 4(4). – С. 294-303.
Abstract: The article deals with the problem of pedagogical goal-setting in teaching foreign languages in a diverse educational environment. The importance of this problem is connected with the processes of internationalization of national educational systems when the issues of teaching diverse students arise and the importance of developing their foreign communicative competence by means of English as a ‘global’ language of communication becomes one of the main objectives of mainstream teaching and language teaching methodology. The authors analyse different approaches to determining educational aims and compare various definitions of a concept «goal-setting» as well as define main subjects of «pedagogical goal-setting». This paper highlights the problems of stating educational objectives at macro- and micro- levels in teaching diverse groups of learners. The examples of formulating purposes of a language course or/and a lesson from the positions of all subjects of an educational process are given. The article provides some recommendations on how to follow the goal-setting stages while implementing national standards in education. The authors come to the conclusion that in order to increase the efficiency of foreign language teaching it is necessary to set measurable and achievable aims which have to be accepted by language learners and which should take into account different learners’ educational needs.
В статье поднимается проблема педагогического целеполагания при обучении иностранному языку в разнородной образовательной среде. Актуальность проблемы связана с процессами интернационализации образовательных систем, когда вопросы учета разнообразия обучающихся и проблема освоения ими «единого» глобального языка общения, в первую очередь английского, становятся одной из главных задач педагогической науки и практики. Авторы проводят анализ подходов к определению цели обучения, сравнивают различные трактовки понятия «целеполагание», определяют основные субъекты «педагогического целеполагания». В работе выделяются проблемы макро- и микроуровней постановки целей в обучении гетерогенных групп. Приводятся примеры формулирования целей курса и/или урока иностранного языка с позиций всех субъектов образовательного процесса. В статье даются рекомендации по соблюдению этапов целеполагания при реализации ФГОС школьного образования. Авторы делают вывод о необходимости постановки измеримых и достижимых целей, которые не только должны быть приняты обучающимися, но и исходить из их разнообразных образовательных потребностей с целью повышения эффективности процесса обучения иностранным языкам.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14176
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14176
ISSN: 2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 4(4)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
294-303.pdf388.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.