Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14178
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGrycenko, L. I.en
dc.contributor.authorГриценко, Л. И.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T06:54:29Z-
dc.date.available2018-12-12T06:54:29Z-
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationГриценко, Л. И. Методологические подходы А. С. Макаренко как фактор развития современного образования / Л. И. Гриценко // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 4(4). – С. 314-322.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14178-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14178
dc.description.abstractThe article reveals the importance of A. S. Makarenko pedagogical ideas and experience in the development of modern education. The author of the article emphasizes national-oriented nature of A. S. Makarenko’s pedagogics, its conformity to the latest aims of Russian education – the formation of national values and studying Russian identity. The author highlights the essence of a number of methodological fundamentals of A.S. Makarenko’s pedagogical system: its dialectical character – development through the resolution of conflicts, unity of education and life through the dialectical interaction of subjective and objective factors, the causes of the parallel actions – unity and difference of essence and phenomenon in the pedagogical process, the unity of active and behavioral approaches – the organization of pupils’ experience as a condition for the development of their subjective activity on the one hand, and the automated formation of skill behavior (mental activity patterns), on the other hand.en
dc.description.abstractВ статье раскрывается значение педагогических идей и опыта А. С. Макаренко в развитии современного образования. Подчеркивается национально-ориентированный характер его педагогики, ее адекватность современным целям российского образования – формирование у обучающихся национальных ценностей и российской идентичности. Выявляется сущность ряда методологических оснований педагогической системы А. С. Макаренко: ее диалектический характер – развитие через разрешение противоречий, единство воспитания и жизни через диалектическое взаимодействие субъективных и объективных факторов, причин параллельного действия – единство и несовпадение сущности и явления в педагогическом процессе, единство деятельностного и поведенческого подходов – организация опыта воспитанников как условия развития их субъективной активности с одной стороны, и формирование автоматизированных навыков поведения (стереотипы психической активности) – с другой.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 4(4)ru
dc.subjectdialectical approachen
dc.subjectA. S. Makarenko’s national pedagogicsen
dc.subjectpatterns of mental activityen
dc.subjectbehavioral approachen
dc.subjectholistic activitiesen
dc.subjectactivity approachen
dc.subjectthe principle of parallel actionen
dc.subjectsubjective and objective factors of educationen
dc.subjectстереотипы психической активностиru
dc.subjectповеденческий подходru
dc.subjectдиалектический подходru
dc.subjectцелостная деятельностьru
dc.subjectдеятельностный подходru
dc.subjectпринцип параллельного действияru
dc.subjectсубъективные и объективные факторы воспитанияru
dc.subjectнародная национальная педагогика Макаренкоru
dc.titleМетодологические подходы А. С. Макаренко как фактор развития современного образованияru
dc.title.alternativeMethodological approaches of A. S. Makarenko as a factor of modern education developmenten
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage314
local.description.lastpage322
local.issue4(4)
local.volume1
local.identifier.uuidfd655433-203a-473d-82a0-b9bbf13390b5-
local.identifier.handleru-tsu/14178-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
314-322.pdf367.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.