Abstract: | Theoretical and methodological range of geopolitics under current environment seems to a large extent exhausted. However, unexceptionable merit of classical geopolitics is the understanding of the space, where human life and human society development unfolds; this space reveals the properties of power, energy and impellent beginning. Space, according to the idea of geopolitics’ founders, completely belongs to the State. Geographical space does not belong only to authorities and administrative establishments. It also pertains to individuals, who are inherent in this space, without which their life is impossible. It acts for them not necessarily as location geography, but as «mind geography» as well. Pathos of humanist geography, geosophy, sacral geography, geopoetics, which replaced geopolitics, represents a discovery by humans their location on the Earth; location of profound, truly humanistic significance. Humanist geography comes to a conclusion that we all live in palimpsests of diversified locations. Contemporary geosophy tends to transform geographical knowledge into science of the world miracles, which requires our intuitive and aesthetic imagination. Geopoetics strives to be an exactly creative geography, differentiating not political but cultural processes in the space. The most important part of the contemporary geospatial discourse is a travelogue. If a travelogue presupposes traveling in unforeknowable lands, which as «geography gets to its end» practically disappear, psychological geography assumes consciousness change and as the result everyday itineraries turn to be a wonderful and unpredictable journey. Теоретико-методологический арсенал геополитики в современных условиях представляется во многом исчерпанным. Однако безусловной заслугой классической геополитики является осмысление пространства, на котором разворачивается жизнь людей и развитие человеческого общества, и которое обнаруживает свойства силы, энергии, движущего начала. Пространство, по мысли основателей геополитики, целиком принадлежит Государству. Но географическое пространство принадлежит не только властным и административным структурам, но и людям, которые попросту неотделимы от этого пространства, без этого пространства невозможна их жизнь и оно выступает для них не только в качестве географии места, но и в качестве «географии ума». Пафос пришедших на смену геополитике гуманистической географии, геософии, сакральной географии, геопоэтики – это обретение человеком своего места на земле; места, имеющего глубокое, поистине человеческое значение. Гуманитарная география приходит к выводу, что мы все живем в палимпсестах множественных мест. Современная геософия стремится превратить географическое знание в науку о чудесах земли, которая требует от нас интуитивного и эстетического воображения. Геопоэтика стремится к тому, чтобы быть именно творческой географией, дифференцирующей в пространстве не политические, но культурные про- цессы. Важнейшей частью современного геопространственного дискурса является травелог. Если травелог предполагает путешествие в неведомые земли, которых с наступлением «конца географии» практически не остается, то психогеография предполагает изменение сознания, в результате которого повседневные маршруты становятся удивительным и непредсказуемым путешествием. |