Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14207
Title: Субъект и объект в рамках феноменалистического подхода: бытие аксиологического субъекта в системе символических форм
Other Titles: Subject and object within the framework of phenomenalistic approach: being of an axiological subject in the system of symbolic forms
Authors: Павловский, А. И.
Alexey, I. Pawlowskiy
Keywords: Аксиологический субъект;values;phenomenalistic ontology;symbolic forms;symbol affective meanings;Axiological subject;ценности;феноменалистическая онтология;символические формы;аффективные значения сим- волов
Issue Date: 2013
Citation: Павловский, А. И. Субъект и объект в рамках феноменалистического подхода : бытие аксиологического субъекта в системе символических форм / А. И. Павловский // Вестник Тюменского государственного университета. - 2013. - № 10. - С. 56-63.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Философия 2013
Abstract: Феноменализм принципиально отказывается от познания вещи- в-себе, ограничивая себя только познанием представления, в рамках которого можно выделить форму и содержание. Форма предшествует содержанию, ее про- стейшие основания (кантовские априорные формы) являются врожденными, но на базе этих простейших оснований строятся символические формы, определяющие смыслы в представлении. Символические формы не являются врожденными, они детерминированы культурой. Каждый символ представления имеет перцептивное и аффективное значения. Система перцептивных значений представляет собой объект, а система аффективных значений — субъект представления. Символ взятый с его аффективным значением является ценностью, а потому субъект, состоящий из таких символов, можно назвать «аксиологическим». Аксиологиче- ский субъект придает исходной жизненной активности человека направленность, расчленяя представление по принципу фигуры и фона, задавая, соответственно, цели деятельности. В структуре аксиологического субъекта можно выделить три уровня: ценности-характерные черты, конструирующие представление; конкретные ценности, выделяемые в этом представлении; ценности-концепты, рационально формулируемые в процессе осмысления опыта . Phenomenalism radically rejects the idea of thing-in-itself cognition, practicing only perception of presentation, within which it is possible to distinguish the form and content. The form precedes the content; its simplest foundations (Kant a priori forms) are inherent, however, on the basis of these simplest foundations symbolic forms are built, which define meanings in presentation. Symbolic forms are not inherent, they are determined by culture. Each presentation symbol has perceptional and affective meanings. The system of perceptive meanings represents an object, whereas the system of affective meanings is a presentation subject. The symbol, taken with its affective meaning, represents a value, hence the subject, consisting of such symbols, may be titled as “axiological”. An axiological subject gives the initial human vitality a certain direction, decomposing the presentation according to the principle of the figure and background, establishing the goals of activity, accordingly. Three levels of the axiological subject structure may be distinguished, namely: values — specific characteristics, constructing the presentation; particular values, identified in this presentation; values-concepts, rationally defined in the course of understanding the subject’s experience.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14207
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
7_Павловский.pdf282,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.