Abstract: | Phenomenalism radically rejects the idea of thing-in-itself cognition, practicing only perception of presentation, within which it is possible to distinguish the form and content. The form precedes the content; its simplest foundations (Kant a priori forms) are inherent, however, on the basis of these simplest foundations symbolic forms are built, which define meanings in presentation. Symbolic forms are not inherent, they are determined by culture. Each presentation symbol has perceptional and affective meanings. The system of perceptive meanings represents an object, whereas the system of affective meanings is a presentation subject. The symbol, taken with its affective meaning, represents a value, hence the subject, consisting of such symbols, may be titled as «axiological». An axiological subject gives the initial human vitality a certain direction, decomposing the presentation according to the principle of the figure and background, establishing the goals of activity, accordingly. Three levels of the axiological subject structure may be distinguished, namely: values – specific characteristics, constructing the presentation; particular values, identified in this presentation; values-concepts, rationally defined in the course of understanding the subject’s experience. Феноменализм принципиально отказывается от познания вещи-в-себе, ограничивая себя только познанием представления, в рамках которого можно выделить форму и содержание. Форма предшествует содержанию, ее простейшие основания (кантовские априорные формы) являются врожденными, но на базе этих простейших оснований строятся символические формы, определяющие смыслы в представлении. Символические формы не являются врожденными, они детерминированы культурой. Каждый символ представления имеет перцептивное и аффективное значения. Система перцептивных значений представляет собой объект, а система аффективных значений – субъект представления. Символ взятый с его аффективным значением является ценностью, а потому субъект, состоящий из таких символов, можно назвать «аксиологическим». Аксиологический субъект придает исходной жизненной активности человека направленность, расчленяя представление по принципу фигуры и фона, задавая, соответственно, цели деятельности. В структуре аксиологического субъекта можно выделить три уровня: ценности-характерные черты, конструирующие представление; конкретные ценности, выделяемые в этом представлении; ценности-концепты, рационально формулируемые в процессе осмысления опыта субъекта. |