Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14213
Title: Мифо-ритуальные истоки искусства (от тождества к имитации)
Other Titles: Myths and Rituals as Sources of Art (from identity to imitation)
Authors: Borko, T. I.
Борко, Т. И.
Keywords: symbol
миф
art
ceremony
demythologization
myth
искусство
символ
обряд
демифологизация
Issue Date: 2013
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Борко, Т. И. Мифо-ритуальные истоки искусства (от тождества к имитации) / Т. И. Борко // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2013. – № 10. – С. 100-108.
Abstract: Meaning by myth a way of perceiving and interpretation of the world, the author explores ways of its transformation and suggests that the ground of transfiguration of a myth-and-ritual core into other types of creative work (literature, philosophy, art) implies a semiotic mechanism of loss of identity between a significant and a signified. Realisation of a representative essence of myth characters leads to understanding of their non-genuineness, as a result a mythological story is not perceived literary. Mythological characters from now on do not signify themselves but turn into signs, indicating other phenomena (they become symbols of nature powers, atmosphere events, taking place in the sky, or may express abstract notions). Rituals – active reproduction of mythological plots – change respectively. Firstly, participants of action identify themselves with the characters of narration, which was supported by various types of art (mystery drama – a play itself; music, decorations, creating emotional atmosphere). Further on it becomes clear that a ritual performance does not repeat a mythological event but depict it. Art, born within the frames of a ritual, which was perceived as a complete transfiguration and identification with a mythological character, now is realised as a copyism and imitation.
Понимая под мифом способ восприятия и толкования мира, автор выясняет пути его трансформации и предполагает, что в основе преобразования мифо-ритуального ядра в иные виды творчества (литература, философия, искусство) заложен семиотический механизм утраты тождества означающего и означаемого. Осознание репрезентативной сущности образов мифа ведет к ощущению их неподлинности, в результате которой мифологическое предание более не воспринимается буквально. Мифологические фигуры отныне обозначают не самих себя, но превращаются в знаки, указывающие на иные явления (становятся символами природных стихий, метеорологических событий, происходящих на небе, могут выражать абстрактные понятия). Соответственно происходят изменения в ритуале – действенном воспроизведении мифологических сюжетов. Первоначально участники действа отождествляют себя с героями повествования, чему способствуют различные виды искусства (мистериальная драма – собственно спектакль; музыка, декорации, создающие эмоциональную атмосферу). В дальнейшем происходит понимание того, что в обрядовых представлениях прецедент мифа не повторяется, но изображается. Искусство, рожденное в рамках ритуала, воспринимаемое ранее как полное перевоплощение и отождествление с мифическим героем, осознается теперь как подражание и имитация.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14213
ISSN: 1562-2983
1994-8484
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия. – 2013. – № 10
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2_Борко.pdf282.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.